Üniversite öğrencilerinin çocuk hakları konusundaki tutumlarının incelenmesi ve çözüm önerileri: Amasya Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk ve çocuk hakları konuları günümüzde ilgiyle takip edilen konular arasında yer almaktadır. Çocuk hakları konusundaki ihlaller ve uygulamadaki kısıtlılıklar çocukların birçok soruna maruz olarak büyümek zorunda kalmalarına neden olmaktadır. Uygulamadaki çocuk hakları eksiklikleri, çocukların birçok sorunla karşılaşarak büyümelerine neden olmaktadır. Çocukların geleceğini güvence altına almak ve onları daha yaşanabilir bir ülkede büyütmek için, hem politika uygulayıcıları hem sivil gruplar olarak bütüncül bir toplumsal yaklaşımla sosyal politika geliştirilmelidir. Bu çalışmanın amacı; çocuk haklarının gelişimine katkı sağlanması maksadıyla çocuk haklarının ve ihlallerinin günümüzdeki boyutlarını göz önüne sermek, gelişimini gözlemlemek ve değerlendirmelerde bulunmaktır.Bu bağlamda çalışmanın ilk bölümünde çocuk hakları ve insan hakları kavramlarına yer verilmiş, ikinci bölümde Dünyada çocuk haklarının gelişimi incelenmiş, üçüncü bölümde Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi temel ilkeleri ve çocuklara tanıdığı haklar üzerinde durulmuş, dördüncü bölümde çocukların karşı karşıya kaldıkları sorunlara değinilmiş ve beşinci bölümde tutum kavramı ile ilişkili açıklamalar yapılırken, altıncı ve yedinci bölümlerde uygulama kısmı hakkında bilgiler ve elde edilen bulgular yer almıştır. Çalışma kapsamında nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli, genel tarama modellerinden ise ilişkisel tarama modelinin kullanılması uygun görülmüştür. Söz konusu araştırma kapsamında 444 katılımcıya anket uygulanmıştır. Anketin ilk kısmında katılımcıların sosyo-demografik bilgileri ve insan hakları - çocuk hakları ile ilgili herhangi bir ders alma ve herhangi bir etkinliğe katılma durumlarının öğrenilmesine yönelik sorulara yer verilmiştir. İkinci kısmında ise katılımcıların çocuk haklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla 'Çocuk Hakları Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Katılımcılar Amasya Üniversitesi Eğitim, Sağlık Bilimleri, Teknoloji ve Mühendislik Fakültelerinde yer alan bölümlerde eğitimlerine devam etmekte olan öğrenciler arasından seçilmiş ve veriler SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere ait; cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, ailelerinin gelir ve eğitim düzeyleri, eğitim gördükleri fakülte gibi değişkenlere frekans analizi uygulanmıştır. Çalışma ile cinsiyete göre ve öğrenim görülen fakültelerde; insan hakları ve çocuk hakları ile ilgili bir etkinliğe katılıp katılmama ve ders alıp almama durumları araştırılmıştır. Bu soruların analizinde Ki-kare testi uygulanmıştır. Hipotezlerin test edilme ikili karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi, iki veya daha fazla değişkenin karşılaştırılmasında ise; Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Child and child rights issues are among the topics that are now being followed with interest. Violations of children's rights and the limitations in practice cause children to grow up facing many problems. In order to secure the future of children and expand them in a more livable country, social policy should be developed with a holistic social approach as both policy-makers and civil groups. The aim of this study is; In order to contribute to the development of children's rights, to expose the present dimensions of children's rights and violations, to observe its development and to make evaluations. In this context, children's rights and human rights concepts are given in the first part of the study, in the second part, the development of children's rights in the world is examined, in the third chapter, the basic principles of the United Nations Convention on the Rights of the Child and rights granted to children are emphasized, in the fourth chapter, the problems faced by children were mentioned and in the fifth chapter, the explanations related to the concept of attitude were made, while the sixth and seventh sections included information about the application part and the findings obtained. In the study, general screening model of quantitative research methods and relational screening model of general survey models were considered appropriate. A total of 444 participants were interviewed in the scope of the study. In the first part of the questionnaire, the participants were asked to learn about the socio-demographic information and human rights - children's rights and to participate in any activity. Participants were selected among the students who are continuing their education in the departments of Education, Health Sciences, Technology and Engineering Departments of Amasya University and the data were analyzed with SPSS 25 program. Students who participated in the study; A frequency analysis was applied to variables such as gender, age, number of siblings, income and education levels of their families, and the faculty they studied. According to the study and gender-based faculties and education; Human rights and children's rights and participation in an activity related to whether or not to participate in the event were investigated. Chi-Square Test was used in the analysis of these questions. The Mann-Whitney U test was used to compare hypotheses in pairwise comparisons, whereas in the comparison of two or more variables; Kruskal-Wallis test was applied.
Collections