The agents that affect the independence of artistic expression and the independence of the artist: Types and interpretations of independence of artistic expression in Istanbul art-scene
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma İstanbul sanat ortamından çıkan bağımsızlık ve özerklik durumları etrafında şekillenmiştir. Bu konuyu anlayabilmek için cumhuriyetin ilk dönemlerinde geçerli olan devletin sanatı koruma altına alması ama aynı zamanda müdahale etmesi ve özel sektörün gelişiminin kronolojik bir özeti gereklidir.Erken sanatçı gruplarının oluşumu ve çağdaş inisiyatiflerin ortaya çıkması da üstünde durulması gereken konulardan biridir.Yakın zamanda bu konu üzerine üretilmiş metinler sunulmuştur. Bunlar bu tez çalışması için üretilmiş röportajlar metinleri ya da özerliklik üzerine yapılan toplantıların metinleri ya dab u toplantılarda yapılan oturumlarda sunulan bildirilerdir.Tarihsel bir arkaplan ve yeni üretilmiş metinlerin ışığında sanatçı kendisine bir sergi yöntemi bulmaya çalışır.Anahtar sözcükler: Ev, Sanat Etkinlikleri, Sanat Tarihi. The research has shaped around the statements of independence (and related to this general concept autonomy, self-government and self-support) in İstanbul art-scene. To comprehend and to comment on the contemporary understanding of the notion independence and the concepts related to it, a chronological summary of state protection and interference of artistic expression and art in the republican period is necessary along with a chronological summary of the emerging private sector in art market.Comparisons of the formation of early artist groups and the formation of contemporary initiatives in context of independence of artistic are subjects in question.A collection recent texts are presented. These texts are either interviews with contemporary artists, collectives, groups, scholars or excerpts from meetings revolving around the issues of independence, autonomy, self-government and the legal reflections of these.In conclusion, with the information from historical documents and recent discussions an exhibition model for an individual artist is presented (in this case Belkıs Işık, myself) and a conceptual structure is suggested for the social and legislative representation of artist communities.Keywords: Art Activities, Art History, Home The
Collections