Muse of the museum: An allegoric story of a non existent photography museum in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzeler, maddi bir varoluş simgesi ve kültürel yapının en sağlam temelleridir. Bu sebeple müzelerin varlığı (ya da yokluğu) ait olduğu toplumun kültürel durumunu anlatan en önemli kaynaklardandır. Türkiye'deki ilk müzeler korunmaya ve toplanmaya değer bulunan arkeolojik ve etnografik koleksiyonlardan oluşmuş, sanatsal eserler çoğunlukla ikinci planda kalmıştır. Fotograf sanatı da bu durumdan nasibini almış ve bir sanat dalı olmaktan çok ülke tarihini gelecek nesillere aktaracak görsel bir araç olarak görülmüştür. Bu bakış açısının bir yansıması olarak gözlemlenebileceği üzere, Türkiye'de halen çağdaş bir fotograf müzesi bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye'de var olmayan bu müzeyi tüm yönleri ile ele almak ve bu eksikliğin altında yatan sosyal, ekonomik, politik ve kültürel sebepleri tüm katmanları ile incelemektir. Çağdaş fotograf müzesinin bu alegorik analizde temel alınmasının sebebi Türkiye'deki müzecilik çalışmaları ile benzer bir yol izleyen Türk fotograf tarihinde yatmaktadır. Bu sebepleri ortaya koyacak olan en şeffaf araç ise fotograf olacaktır. Bu çalışmada Türkiye'de fotograf ve müzeciliğinin geçmişten günümüze geldiği konum irdelenmekte, ulusal ve uluslararası müzecilik pratikleri Türkiye'deki örnekler ile karşılaştırılarak özellikle Türk fotografçılar, genç sanatçılar ve Türk fotografı üzerine yapılacak akademik çalışmalar için en uygun ortamı sağlayabilecek bir çağdaş fotograf müzesi modeli sunulmaktadır.Keywords: Türkiye'de fotograf, Türkiye'de müzecilik, Çağdaş Fotograf Müzesi, müze teknolojileri, müze modeli Museums offer material conditions of existence and indications that constitute a sound basis of culture. Therefore studying the existence (or non existence) of museums can tell us a lot about the cultural state of a society. Turkish museums were mostly regarded as collectors of archives and the importance of artistic appreciation always had a secondary place. Photography has also taken its share from this approach and always been treated as a witness to history rather than an art form. Therefore no priority was given to a contemporary photography museum for decades and in the year 2012, Turkey is still in need of one.The purpose of this study is to uncover the layers of a non existent photography museum in Turkey to have an indept analysis of the emerging strata. Contemporary photography museum is chosen as the representational medium for this aim since lack of a contemporary photography museum has a significant allegory in the history of photography in Turkey and photography in itself is a transparent means of access to the underlying reasons. To reveal these underlying social, economic, political and cultural reasons avoiding the construction of such a museum, museology studies and worldwide museum practices will be analyzed. In the light of the analysis, this study will also seek to provide a comparison and a prototype of a contemporary photography museum that will best meet the needs of Turkish photography, photographers, photography students, researchers and the society.Keywords: photography, museology, museum of contemporary photography, museum technologies, museum model
Collections