Export intensity behaviour and its determinants for Turkish manufacturing firms
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu makale Türk imalat sanayi firmalarının ihracat yoğunluğunu ve dış pazara girme davranışlarını incelemektedir. Ne tür firma özelliklerinin, yerel kısıtlayıcıların, piyasa özelliklerinin, bölgesel durumların ihracat edip etmeme ve ihracat yoğunluğu seviyesini etkilediğini açıklamaya çalışmaktadır. Firma büyüklüğü, üretkenliği, sektördeki yasadışı rakipler, endüstriyel ve bölgesel etkenler her iki kararda da etkili bulundu. Firma yaşı, marketteki rakip sayısı,gümrük düzenlemeleri ve suç etkisi, firmaların ihracat yoğunluğunu belirlemede etkili olduğu görüldü. Vergi yönetimin ise firmaların yabancı pazara girme hususunda önemli olduğu gözlendi.Anahtar Kelimeler: İhracat Yoğunluğu, Firma Özellikleri, Yerel Kısıtlayıcılar This paper examines export market entry behavior and export intensity of Turkish manufacturing firms. It tries to explain what kind of firm characteristics, domestic constraints, market properties or regional conditions affect export or do not export decision and export intensity levels of firms. Size and productivity, informal competitors in sector, industrial and regional properties are found influential in both decisions. Age, number of competitors in the market, customs regulations and crime in the country are effective on export intensity level. Tax administration is only influential on export market entry decisions of firms.Keywords: Export Intensity, Firm Characteristics, Domestic Constraints
Collections