The poetics and politics of the uncanny in Sevi̇m Burak`s works
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sevim Burak Türkçe edebiyatın önemli isimlerinden biri olmasına rağmen hakkında bütünlüklü ve derin incelemeler olmayan bir yazar. Oysa ki Sevim Burak yazdığı öyküler, oyunlar ve tamamlayamadığı bir romanıyla pek çok önemli ve tartışmalı konuyu masaya yatırmıştır. Sevim Burak eserlerinde sadece ihtilaflı temaları işlemesiyle değil, gelenekselin dışına taşan, kelime ve cümle bütünlüğüne meydan okuyan, görsel ve yazınsal metinleri harmanlayan yazma biçimiyle de dikkat çeken yazarlar arasındadır. Bu tezde Sevim Burak'ın eserleri tekinsizlik teorisi üzerinden yorumlanmıştır. Tekinsizlik kavramı tanımlanırken Freud'un `bastırılmış olanın geri dönmesi` tanımı temel alınmış, sonrasında Lacan, Derrida, Royle, Dolar gibi teorisyenlerin formüle ettiği kavramlardan faydalanılarak analiz geliştirilmiştir. Eserlerdeki karakterler ve mekanlar çift olma, diri gömülme korkusu, ölümle yaşam arasındaki sınırın silikleşmesi, ölülerin geri dönmesi gibi tekinsizlik kavramının temel temalarından faydalanılarak analiz edilmiştir. Bu temalardan yola çıkılarak, karakterlerin toplumsal baskı, siyasal otorite gibi sebeplerle bastırdıkları toplumsal cinsiyet, etnisite ve dini aidiyetlerle ilgili problemlerinin geri dönüşünün tekinsizlikten başka bir çerçeve içinde anlatılmasının mümkün olmadığı iddia edilmiştir.Anahtar sözcükler: Sevim Burak, tekinsiz, unheimliche, çift, ölülerin geridönmesi, diri gömülme, sınırları aĢma, ev. There is not much deep and overarching criticism about Sevim Burak though she is a very prominent author in Turkish literature. However, Sevim Burak discusses conflictual and critical subjects in detail with her short stories, plays and an uncompleted novel. Sevim Burak is an interesting author not only due to the controversial subjects she raises, but also with her different and non-traditional writing style which challenges the grammatical structure of the language and with the different constructions of the texts consisting of both written and visual materials. In this thesis, Sevim burak's works are interpreted through the uncanny. Departing from Freud's definition of the uncanny as `the return of the repressed`, the analysis of the works is developed benefiting from the frameworks offered by Lacan, Derrida, Dolar and Royle. The characters and spaces are analyzed through the themes of the double, being buried alive, the transgression of the boundary between life and death, and the return of the dead, which can be considered as the basic themes of the uncanny. In this thesis, based on the basic description of the uncanny as the return of the repressed, it is argued that the uncanny enables the expression of recurrent problems or conflicts of the characters about ethnicity, gender, and religious affiliations that are supposed to be repressed or kept hidden.Keywords: Sevim Burak, the uncanny, unheimlich, the double, return of the dead, buried alive, transgression of the boundaries, home.
Collections