Intergenerational mobility in education in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Her ne kadar Anayasanın 42. Maddesi `Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz.` hükmetse de, bireylerin eğitim seviyeleri arasında büyük farklılıklar vardır. Ek olarak, merkezi ve eşitlikçi eğitim sistemi eğitimin maliyetini yoksul aileler için düşürüp nesiller arası hareketliliği kolaylaştırmasına rağmen Türkiye'de, bireylerin eğitim seviyeleri, ailelerinin sosyo ekonomik durumuyla ilişkilidir. Bu tezde biz bireylerin eğitim seviyeleriyle babalarının eğitim seviyeleri arasındaki ilişki seviyesini ölçmeyi amaçladık. Bu analizde Markov zinciri modelini, geçişlilik olasılığından elde edilen indeksleri, en küçük kareler metodunu ve sıralı logit tahmin yöntemlerini kullandık. Cinsiyetler, yaş grupları, etnik kimlikler ve dindarlık seviyeleri için ayrı ayrı sıralı logit tahminleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, Türkiye'nin nesiller arası hareketliliğinin İtalya ve Amerikadan daha düşük olduğunu ortaya koymaktadır. Gruplar arası karşılaştırmalarımızda kadın bireylerin erkek bireylere göre daha az hareketli ve yüksek eğitim alma olasılıklarının daha düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Daha yaşlı bireylerin daha az hareketli olduğu ve genç bireylerin yüksek eğitim alma olasılıklarının daha yüksek olduğunu bulunmuştur. Ek olarak Kürt bireylerin Türk bireylere göre daha az hareketli olduğu ve düşük eğitim seviyesinde kalma ihtimallerinin daha yüksek olduğu gösterilmiştir. Bireylerin dindarlık seviyeleri göz önünde bulundurulduğunda, daha dindar olan bireylerin nesiller arası hareketliliğinin ve ileri eğitim alma ihtimallerinin daha düşük olduğunu gözlenmiştir. Öte taraftan, dindar bireyler arasındaki kadınların daha az hareketli ve az eğitim alma olasılıklarının daha yüksek olduğunu saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Nesiller arası hareketlilik, eğitim ekonomisi, eğitim politikası,eğitim hareketliliği, eğitim ve sosyal yapı Despite enactment of Constitution No. 42 `No one shall be deprived of the right of education`, there is substantial difference among individuals' educational levels. In addition, the centralized and egalitarian education system in Turkey reduces the cost of education for poor families, and so it should make intergenerational mobility easier. Nevertheless there is strong association between education level of individuals and their family background. In this thesis we try to figure out the degree of association between fathers' and individuals' education levels. During the analysis we use the Markov chain model and indices obtained from transition probability matrices. Also to add further controls we run OLS and ordered logit estimation. For genders, age groups, religiosity groups and ethnicities we run separate ordered logit regressions. Our results show that intergenerational mobility in Turkey is lower than Italy and the US. Our in-group comparisons show that female individuals are less mobile than male individuals and they are less likely to get further education. In terms of age groups, older age groups are less mobile and less likely to get further education. Kurdish individuals are more persistent at bottom category and less mobile than Turkish individuals. The negative effect of being Kurdish is higher at older age groups. In terms of religiosity levels, non believer individuals are more likely to get further education than remaining groups. In addition, pious individuals are less mobile. On the other hand, the negative effect of being female is higher among pious individuals compared to other religiosity levels.Keywords: Intergenerational Mobility, education economics, education policy, educational mobility, education and social characteristics
Collections