`Self` perception and self definition of women working in private sector in managerial positions
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
20. yüzyılın sonuna doğru ve 21. yüzyılın başında, kadınların iş hayatına daha fazla girişiyle birlikte, kadınların iş hayatında uzun süreyle varoluşu daha fazla ön plana çıkmıştır. 21. yüzyılda gündemde kadınların sahip olduğu pozisyonlar, aldıkları terfiler ve bu pozisyonları nasıl elde ettikleri bulunmaktadır ki bu konunun gündeme gelmesinde yönetici pozisyonundaki kadınların sayısının artmasının etkisi vardır. Kadınların daha fazla yönetici pozisyonunda olmasıyla birlikte, kadınlar ve iş hayatındaki başarıları daha fazla önem kazandı ve ayrıca işin kadının hayatındaki önemi değişti. Bir başka deyişle iş ve yönetimdeki kadınlar arasında krşılıklı bir etkileşim bulunmaktadır ve kadınlar işgücünün dinamiklerini etkilerkeni iş ve işhayatı kadınları etkilemektedir. Bu tezin amacı farklı pozisyonlar ve iş çevrelerini tecrübe eden ve yönetim pozisiyonlarında çalışan kadınların kendi algısı ve kendi kimliklerini araştırmaktır. Kadınların kendi algısını anlamak için işin ve mesleğin kadınların kimlik inşaasındaki ve öznellik formasyonundaki etkileri ele alınmıştır. Bu tezde ne tür mekanizmalarla bu kadınların temsil edildiği ve ne ölçüde bu temsillerin kadınların kendi hikayeleri ile örtüştüğü incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Öznellik, 'Kendi' Tanımlaması, Özne, Kendini Kanıtlama,Cinsiyet, Temsil, Tatmin. Towards the end of 20th century and at the beginning of the 21st century, with the entrance of women to the working life more, the direction of the discussion changed from the entrance of the women to working life to one examining their long term presence. Today, in 21st century the agenda consists of the kind of positions women occupy, the kinds of promotions they receive and how they obtain those kinds of positions, which is also triggered by the increase in the number of women in managerial positions. With the occupation of managerial positions by women, women and their success in business life has become more prominent; furthermore, the notion of the importance of work in the life of a woman has also changed. In other words, there was a mutual interaction between work and managerial women and while women affect the dynamics of the workforce, work and working life affect women themselves. My aim in this research is to explore the self perception and self identity of these women working in managerial positions as they experience different positions and work environment. In order to understand the self perception of these women I address the ways in which the work or their job has a role in identity construction of these women, what kind of role it has in subject formation. In this thesis, the mechanisms through which these women managers are represented outside and to what extent the representations of these women are approved by their narration of their own stories are explored.Keywords: Subjectivity, Self-definition, Agency, Self-proof, Gender, Representation,Satisfaction
Collections