Shutter, click, social change: An examination of the Nar Photos collective
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması Istanbul'da bulunan Photos kolektifinin uygulamalarını ve prensiplerini araştırmayı hedeflemektedir. Etnografik ve yarı resmi görüşmelere ve görsel analize dayanan bu araştırma, özellikle Nar Photos'un normatif sosyo-kültürel ve politik kodları ve tanımları eleştirmek amacıyla üretip yaydığı fotoğrafların geçtiği karmaşık katmanları incelemektedir. Bu tez, Türkiye bağlamında karmaşık bir sosyo-politik değişim sürecinde Nar Photos'un nasıl kendini çeşit yollarla aktör olarak müdahil ettiğini eleştirel olarak incelemektedir. Bu çalışmanın odağında, Nar Photos'un dünyayı anlama ve ifade etme aracı olarak fotoğrafı kullanırken uygulamalarını nasıl inşa ettiği bulunmaktadır. Bu araştırma, Nar Photos'un, `toplumsal değişim,` dağıtım ve sunum araçları ile medya, sanat ve hatta hegemonik kuruluşlar arasındaki hareketlerinin vurgulan ış ıgibi kavramlara ilişkin eleştirel bakış açılarını nasıl uygulamaya döktüğünü ortaya koymaktadır. Bu tez, Nar Photos çalışmalarına odaklanarak, görsel kültür, eleştirel medya uygulamaları ve siyaset arasında gerçekleşen etkileşimi vurgulamak için bilimsel bir müdahale sunmayı hedeflemektedir. The present thesis explores the practice and ethos of the Istanbul-based Nar Photos Collective. Based on both ethnographic semi-structured interviews and visual analysis, this research specifically examines the complex layers through which Nar Photos produces and disseminates their photography as means to critique normative socio-cultural and political codes and accounts. This thesis explores how Nar Photos positions itself in a variety of ways as an actor involved in a complex process of socio-political change within the context of Turkey. This study focuses on Nar Photos' construction of its practices in relation to a commitment of using photography as a means for understanding and expressing the world. This research reveals how Nar Photos negotiates their critical photographic perspective in relation to notions such as `social change` and their means of distribution and presentation, underscoring their movement across realms of media, art, and even hegemonic institutions. By focusing on the work of Nar Photos, this thesis aims to offer a scholarly intervention to highlight the interplay of visual culture, critical media practice, and politics.
Collections