Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, kromozom ve gen kavramlarının öğrenilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuklara yemeğin büyükler tarafından kaşıkla zorla yedirilmesi gibi günümüzde okullarda bilgi öğretmen tarafından hazar olarak zorla dayatılmakta, öğrencinin ilgisinden yoksun, ezbere ve tekrara dayalı yöntemlerle devam etmektedir. Öğrencinin öğrendiklerini günlük hayatta uygulama yeteneği kazandıran, problemlere çözüm üretebilen, daha öncesinde öğrenmiş olduğu bilgiyi kullanma alışkanlığı kazandıran ve araştırma merakı uyandıran öğrenim yaklaşımlarından biri de problem çözmeye dayalı öğrenmedir. Bu çalışmanın amacı; kavram yanılgılarının sık görüldüğü DNA, kromozom ve gen kavramlarının öğrenilmesinde problem çözmeye dayalı öğrenme yönteminin yanılgıları azaltmadaki etkisini tespit etmektir. Araştırmanın örneklem gurubunu Feyziye Mektepleri Vakfı Özel Işık Lisesi İlköğretim 2.kademe 8. sınıfa devam eden 63 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol ve deney grubu olarak seçilen öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan 40 soruluk açık uçlu ve 40 soruluk çoktan seçmeli testler ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Testin geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılmış, grupların bilişsel öğrenme seviyelerinin eşit olmasına dikkat edilmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere DNA kromozom ve gen kavranılan geleneksel yöntemle araştırmacı tarafından hazırlanan öğrencilere dağıtılan konu anlatım teksirleri üzerinden verilmiş, deney grubuna ise aynı kavramlar öğrencinin aktif olarak katıldıkları deneyler, modeller ve video kaset izleme teknikleri kullanılarak Problem çözmeye dayalı öğrenme yaklaşımı ile verilmiştir. Uygulama sonrasında her iki gruba açık uçlu ve çoktan seçmeli sorular uygulanmış ve sonuçlar SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Edinilen sonuçlara göre DNA kavramında her iki grup arasında anlamlı bir fark tespit edilmiş, gen kavramında konusunda ` her hücremizdeki kromozomlar aynı sayıda mıdır ve aynı genleri mi taşır?` gibi soruların yer aldığı açık uçlu sorularda deney grubu lehine sonuçlar elde edilirkençoktan seçmeli sorularda anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Kromozom kavramında ise hem açık uçlu hemde çoktan seçmeli sorularda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çoktan seçmeli sorularda, sınıfta belli bir grubun neler öğrendiğini tespit etmek amaçlandığından soruların güçlük derecesinin yüksek olmasının ve seçeneklerin doğru cevaba yakın olmasının beklenen başarının gerçekleşmesini etkilediği düşünülmektedir. Açık uçlu test sonuçlarının deney grubu lehine elde edilme nedeni ise soruların öğrencinin yorumuna bağlı olması ve morallerinin bozulmaması için kolay ve günlük yaşamla ilgili olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Gen ve kromozom kavramlarındaki başarırım istenilen düzeyde elde edilememesinin nedenleri ; ölçeklerde gen ve kromozom kavramlarıyla ilgili soru sayısının azlığı, P.Ç.D.Ö 'nün yapısında zaman sınırının dar tutulmaması olmasına rağmen, uygulamalar için ayrılan ders saatinin, müfredat programında önerilen süreyle kısıtlı kalması ve araştırmadaki her iki grubun aynı süreç kullanılarak uygulamalara tabi tutulması, öğrencilerin kolej sınavlarına hazırlık aşamasında olduklarından araştırmaya yeterli zaman ve ilgi göstermemeleri, ölçek olarak kullanılan soruların müfredat ta göre hazırlanması olarak düşünülmektedir. Yapılan bu çalışma ile P.Ç.D.Ö uygulamalarında öğretmenin ön hazırlık aşamasında ve uygulamalar sırasında nelere dikkat etmesi gerekliği, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesinde daha fâzla ve farklı aktivitelerin geliştirilmesi gerekliği, problem çözme stratejisinin nasıl daha etkin uygulanabileceği konusunda alana yenilikler sunabileceği düşünülmektedir. The problem of research is 'Is there any effect of problem solving methods to the learning of DNA, chromosome and gene concepts which have many misunderstanding knowledge's in science education. The aim of this research is the effects of problem solving methods to reduce misunderstanding of DNA, gene, chromosome concepts In the thesis two kinds of measurement tools were used. In one of them there were 40 multiple choice questions, in the other one there were 40 open-ended questions. They were prepared by researcher. In the measurements these three concepts we divided into subunits. The results of thesis were obtained by the SPSS statistical processes. When we looked the control and experimental group whether they learned DNA concept or not, there was a significant differentiation between these two groups. The result was in favour of experimental group. As a result of open-ended exam about learning of gene concept in experimental group, there was a significant differentiation against control group. But there was no significant differentiation between two groups about gene concept according to multiple choice test results. There was no significant differentiation between two groups about learning of chromosome concepts according to the measurements. The reason of negative results about gene and chromosome concepts will be that few questions were used in the measurements to evaluate the learning of gene and chromosome. Also in the structure of problem based learning there is no time restriction during applications. But because of the necessities of methods in thesis, applications were ttt TCYtJKSHtÖ«RETÎMKIIKöUÎ m ookOmaktasyon MEMaatdone in limited time interval. In addition to these two reasons there would be more activities during applications of gene, chromosome concepts. According to the results of thesis, at which points of applications of problem based learning methods would reduce the misunderstanding of DNA, gene and chromosome. It would be the helpfol innovations to science education.
Collections