Attention please: Understanding directing attention in video
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Film ya da video izleyicisi, yönetmenin hikaye anlatımında öngördüğü noktalara her zaman dikkat etmez. Bu tez, video izleyicilerinin dikkatini yönlendirme tekniklerini araştırmaktadır. Özellikle sinematografi ve sinematografiyi destekleyen kurgu teknikleri bu açıdan incelenmiştir. Sinemada dikkat yönlendirme teknikleri teorik bir biçimde değerlendirip, teknikler analiz edilmiş ve üç kısa metrajlı film üretilerek konu pratik açıdan irdelenmiştir. Bu araştırma aynı zamanda gözün biyolojik niteliklerinin seyircinin bakışını nasıl etkilediğini de derin olarak incelemektedir; sinematografi teknikleri bu açıdan da analiz edilmiştir. Araştırma, kurgunun seyirci dikkatini nasıl yönlendirdiği ve sinematografiye hangi açılardan destek olup olmadığını da irdelemektedir. Araştırma sonuçları sinematografinin seyircinin dikkatini yönlendirdiğine dair kanıtlar sunmakta ve bu yaklaşımı destekleyici örnekler vermektedir. Sonuçlara ek olarak, kurgunun ancak sinematografi ile birlikte ele alındığında işlevsel olduğu ortaya çıkmıştır; kurgu ve sinematografi bir sahnenin ana temasını kurmak için de temel oluşturmaktadır. Sonuç olarak, elde edilen veriler öğretici olsa da bile, araştırılan alan çok sınırlı olduğundan gelecekte bu alana dair daha fazla araştırma ve film yapımı tekniklerinin incelenmesi tavsiye edilmektedir.Anahtar kelimeler: dikkat, izleyici, kurgu, sinematografi, yönetmenlik Film and video audiences do not always pay attention to the storytelling elements that the director deems to be important. This paper examines a group of filmmaking techniques that can be used to guide the attention of the video audience. The paper specifically focuses on cinematography techniques and the way they are supported by editing. The subject was approached from a theoretical standpoint, where the techniques were critically examined, and from a practical perspective that tested their application through the production of three short films. The research granted a deeper understanding of how the biological characteristics of the eye affect where the viewer is looking at any given moment, which was then used to re-examine a selection of cinematography techniques. The paper also examines and tests ways editing can support or overpower cinematography. The results show cinematography can indeed be used to direct audience attention and list a collection of good practices in using the techniques. In addition to this, editing proved to be instrumental in working together with cinematography, while it was also able to take the lead in constructing the main thematic point of a scene. The paper concludes that, while the results were educational, the area examined is too limited and further research into these and other areas of filmmaking is advised.Keywords: attention, audience, cinematography, directing, editing
Collections