The returns to vocational high school education in Turkey by disciplines
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye son dönemlerde mesleki egitim reformuna aktif şekilde yönelerek genel lise egitimi karşısında geçerli bir alternatif oluşturmayı hedeflemektedir. Ancak Türkiye'de yalnızca kısıtlı sayıdaki calışmada genel lise ve meslek lisesi mezunlarının karşılaştıkları piyasa koşulları incelenmektedir. İş gücü anketleri değerlendirildiginde, meslek yüksekokulu mezunları iş gücüne katılım ve ortalama ücret açısından genel lise mezunlarına göre şüphesiz daha yüksek bir getiriye sahip olup, bu getiri meslekler arasında değişim göstermektedir. Mühendislik, fen bilimleri/matematik/bilgisayar alanlarından mezun olan ögrenciler istihdam edilme ve iş gücüne katılım açısından en iyi koşullara sahip iken, eğitim ve hizmet alanlarından mezun olanlar olumsuz iş piyasası koşullarından etkilenmektedir. Standart sıradan en küçük kareler yöntemi kullanıldığında, meslek lisesi mezunlarının ortalama kazancının genel lise mezunlarından %1,9 fazla olduğu ölçülmektedir. Ancak meslekler arasındaki ücret getirileri dikkate değer farklılıklar göstermektedir. Fen bilimleri/matematik/bilgisayar alanları %18'lik en yüksek maaş farkına sahipken, bunları %10,5-12,5 aralığında farkla ücret alan hizmet, mühendislik, sağlık ve sosyal bilimler/işletme/hukuk mezunları izlemektedir. En düşük ücret farkı ise %4,6 ile sanat/ beşeri bilimler ve eğitim alanlarından mezun olanlar arasındadır. Bu bulgular, mevcut ve gelecekteki eğitim politikalarının değerlendirilmesinde politika yapıcılara yardımcı olabilecek niteliktedir. Bu bulgular aynı zamanda en düşük getiriye sahip eğitim alanlarının piyasa ihtiyaçları doğrultusunda yeniden şekillendirilmesine de destek olabilir.Anahtar Sözcükler: Egitimin getirileri, mesleki eğitim, meslek yüksekokulu alanları, eğitim ekonomileri Recently Turkey is actively engaging in reforming the vocational education, so that it could serve as a valid alternative to general education. However, only limited number of studies in Turkey scrutinize labor market conditions faced by the general and vocational high school graduates. The review of labor force surveys shows while vocational high school graduates certainly face higher returns in terms of labor force participation and average wage premium compared to high school graduates, these returns do vary across the vocations. The graduates of engineering, science/mathematics/computing majors have the best perspectives for being employed and participate in the labor force, while education and services graduates face adverse labor market conditions. Using standard ordinary least squares method, I estimate that the vocational high school graduates on average earn 1.9% over general high school graduates. The wage returns within vocations, however, are considerably unequal. The science/math/computing major receives the largest 18% markup over education discipline, followed by services, engineering, health and social sciences/business/law graduates enjoying returns in the range of 10.5%-12.5%. The lowest premium is received by arts/humanities - 4.6% and education majors. These findings could assist policymakers in evaluating current and future educational policies. Moreover, they might be helpful in ensuring that the disciplines with the lowest returns are reoriented towards market needs.Keywords: Returns to education, vocational education, vocational high school disciplines, education economics
Collections