Proje tabanlı çevre eğitiminin öğretmen adaylarının çevre bilincine ve epistemolojik inançlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, proje tabanlı öğrenme modeli ile geleneksel öğretim yöntemlerinin etkisinin; fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları,çevre bilgi düzeyi, çevre tutum ve davranış boyutlarıyla karşılaştırmak olaraksaptanmıştır. Proje tabanlı öğrenme modelinin uygulandığı deney grubu ile kontrolgrubu arasındaki farklılıkları ortaya koymak amacıyla ön test-son test kontrol grupluyarı deneysel yöntem kullanılmıştır.Araştırma örneklemini 2010-2011 öğretim yılı bahar döneminde, PamukkaleÜniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi ÖğretmenliğiAnabilim Dalı'nda 3. sınıfta öğrenim gören ve `Çevre Bilimi` dersini alan 53öğretmen adayı oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğretmen adaylarına, ÇevreBilimi dersi proje tabanlı öğrenme modeli çerçevesinde planlanmış ve uygulanmıştır.Kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yapılmıştır. Uygulama öncesinde vesonrasında her iki grupta öğretmen adaylarına 5'li likert tipinde Epistemolojik İnanç,Çevre Bilgi, Çevre Tutum ve Çevre Davranış Ölçekleri uygulanmıştır. Verilerinanalizinde istatiksel analiz yöntemleri ile ön test ve son test puanları kullanılarakgruplar arasında karşılaştırmalar yapılmıştır. Yöntem ve cinsiyetin bağımsız değişkenolarak alındığı iki faktörlü ANOVA ve ANCOVA sonuçları .05 anlamılık düzeyindedeğerlendirildiğinde; fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları,çevreye yönelik tutumları ve davranışlarına ilişkin ortalamanın grup ve cinsiyetdeğişkenine göre farkılılık göstermediği bulunmuştur. Deneysel işlem sonrasıöğretmen adaylarının çevreye ve çevre sorunlarına yönelik bilgi düzeyleri arasındaise proje tabanlı öğrenme modelinin uygulandığı deney grubu lehine anlamlı birfarklılık vardır. Çoklu regresyon sonuçlarına göre çevre bilgi ölçeğinin istatistikselanlamda çevre tutum düzeyi üzerinde etkili olması, fen bilgisi öğretmen adaylarınınçevre bilgilerinin, çevre tutum düzeylerinin bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir.Araştırmada elde edilen bulgular ilgili alan yazında tartışılmış, eğitimcilere vearaştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to determine the effect of project based learning onpreservice science teachers' environmental perceptions as a means of epistemologicalbeliefs, environmental knowledge, environmental attitudes and behaviors by comparingdifferences among these dimensions when considering environmental approaches basedon project based learning model and tradtional teaching model. Fort his purpose, quasiexperimentalmodel with the pre-test post-test experimental model with a controlgroup was used to explore the differences between experimental group in whichproject based environmental education learning was conducted and control groupin which traditonal environmental education was conducted.The participants of the study were third class 53 preservice science teachers whoenrolled in the course of Environmental Science offered in the department ofElementary Science Education at Pamukkale University in the spring term ofeducation years of 2010-2011. In the experimental group Environmental Sciencecourse was designed based on project based learning whreas in the control grup thecourse was conducted tradionally. Before and after the treatment in both groups theLikert type scales of Epistemological Beliefs, Environmental Knowledge,Environmental Attitudes and Behaviors were applied to get quantitative data. In theanalyzing data, pre and post scores of preservice teachers were compared as regard tobetween gruops by using inferentail statistics. According to the results of twofactorial ANOVA and ANCOVA with goup and gender as independent variables atthe significance level of .05, there were no significant mean differences in thepreservice teachers' epistomological beliefs, environmental attitudes and behaviorsneither group nor gender. After the tretament, there was only a significant meandifference in preservice teachers' environmental knowledge levels in favour ofexperimenatal group. Further analysis with Multiple Regression indicated thatenvironmental knowledge scales of students had a significant effect on theirenvironmental attitudes. The findings of the study were deliberated in the light of therelated literature, and that some suggestions and implications were given to teachereducators and educational reserchers.
Collections