Öğretmen adaylarının fen-teknoloji-topluma yönelik görüşlerinin sınıflar bazında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının Fen-Teknoloji-Topluma (FTT) yönelik görüĢlerini incelenmektir. AraĢtırma, 2011-2012yılında Pamukkale Üniversitesi Ġlköğretim Anabilim Dalı Fen BilgisiÖğretmenliği Bölümünde öğrenim görmekte olan 273 öğretmen adayı (1.Sınıf: 68; 2. Sınıf: 68; 3. Sınıf: 76; 4. Sınıf: 61) ile gerçekleĢmiĢtir.AraĢtırmada betimleyici tarama yöntemi kullanılmıĢ ve Bilim-Teknoloji-Toplum Hakkındaki GörüĢ Anketi (Views on Science-Technology-Society-VOSTS) ile veriler toplanmıĢtır. Aikenhead, Ryan ve Fleming tarafından1989'da geliĢtirilmiĢ olan VOSTS anketinin Kahyaoğlu (2004) tarafındanseçilen 26 maddesi Türkçeye uyarlanmıĢtır. Bu araĢtırmada ise VOSTSanketinin 23 maddesi öğretmen adaylarına uygulanarak verilertoplanmıĢtır. Uygulanan VOSTS anketi sonucunda elde edilen verilerinanalizinde verilen cevapların yüzdeliğini belirlemek için SPSS (16.0) paketprogramından yararlanılmıĢtır.AraĢtırmanın sonuçları öğretmen adaylarının bilim ve teknolojinintanımını ayırt edemediğini ortaya koymuĢtur. Fakat diğer taraftan sınıflarbazında öğretmen adaylarının bu kavram kargaĢalarının iyileĢtiği tespitedilmiĢtir. AraĢtırmanın bir diğer sonucu ise öğretmen adaylarınınbilim/teknolojinin toplum üzerinde, toplumunda bilim/teknoloji üzerindeönemli bir etkisinin olduğu görüĢündedirler. Öğretmen adaylarındanbazıları bilimsel ve teknolojik geliĢmelerin kullanılması kararınınalınmasında topluma da danıĢılması gerektiğini düĢünmektedirler. BirbaĢka sonuç öğretmen adaylarının çoğunun bilim insanlarınıngeliĢtirdikleri buluĢlarda cinsiyetin fark yaratmadığını, buluĢlardaki farkınbireysel farklılıklardan kaynaklandığını düĢündüklerini göstermektedir.Bununla birlikte öğretmen adaylarının çoğu bilim insanlarının mantıklı,açık fikirli, önyargısız, tarafsız, yaratıcı, zeki ve dürüst olmaları gerektiğinidüĢünmektedirler. Bir diğer sonuç ise sınıflar bazında artan orandaöğretmen adaylarının bilimsel bilginin değiĢebilirliğine vurgu yapmaları veyine artan oranlarla teorilerin kanun olmayacağı yönünde sahip olduklarıgörüĢler onların bilimsel bilginin doğasına yönelik olumlu bir geliĢmegösterdiklerini ortaya koymuĢtur.Anahtar Kelimeler: Fen-Teknoloji-Toplum Hakkında Görüşler, ÖğretmenAdayları The aim of this study is to investigate the views of preservicescience teachers on science-technology-society. The study wasconducted with the participation of 273 preservice science teachers (1.Class: 68; 2. Class: 68; 3. Class: 76; 4. Class: 61) at Pamukkale Universityin the Department of Elementary Science Education, in 2011-2012academic year. At the research, survey research method was used anddata were collected with Views on Science-Technology-Society-VOSTSQuestionnaire. The VOSTS Questionnaire developed by Aikenhead, Ryanand Fleming in 1989, 26 item was selected and adapted by Kahyaoğlu(2004) to Turkish. In this study, data were collected by application ofVOSTS Questionnaire's 23 items to the preservice teachers. To determinethe persentage of responses, Statistical Package for Social Sciencesversion (SPSS-16.0) was used.The results revealed that preserves science teachers confuse thedefinition of science and technology. But on the other hand; it isdetermined that there have been development of these definitions of thepreservice science teachers views through the science teacher educationprogram. One of the result of this research is that preservice scienceteachers think that there is influence of science/technology on societyand influence of society on science/technology. Also it is determined thatsome of the preservice science teachers think that the decision aboutwhether or not use of scientific and technological development should beequally both by the specialists and the public. Another result shows thatpreservice science teachers think that there is not any difference of sexon scientific research, they think that the difference of scientif research isbecause of personal difference. In addition, preservice science teachersthink that scientist should be logical, open minded, unbiased, objective,creative, intelligent and honest. The other result of this research is manypreservice science teachers stressed that scientific knowledge maychange and preservice science teachers' views about teories can not belaws which shows that a positive development about nature of scientificknowledge through the science teacher education program.Key Words: Views on Science-Technology-Society, Preservice ScienceTeachers
Collections