Current practices of turkish independent movie title sequences: a survey and analysis of title sequences in new Turkish cinema
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Türkiye'deki son 20 yılda üretilen bağımsız filmlerin jenerikerinin üretim süreçlerini anlamak ve jeneriklere sinematik bağlamda yaklaşmayı hedeflemektedir. Yeni Türkiye Sineması filmlerinin jenerikleri `paratekst` öğeler olarak incelenmiştir. Böylelikle jenerikler hem sinematik hem de hareketli grafik alanlarında analiz edilebilmiştir. Toplanan jeneriklere ekonomik, ticari, eğlence, moda ve sanatsal yönlerden yaklaşılmıştır. Analizler son yirmi yılda yapılan bağımsız Türk filmlerinin jeneriklerine kapsamaktadır. Jeneriklerin ekonomik ve ticari yönleri jenerik tasarımı üretim süreçleri yoluyla ele alınacaktır. Türkiye'deki jenerik üretim süreçleri Yeni Türk Sinemasının yapımcı, yönetmen ve jenerik tasarımcıları ile yapılan görüşmeler ışığında tartışılmıştır. Yeni Türkiye Sineması'ndan iki önemli film Bir Zamanalar Anadolu'da (2011) ve Çoğunluk (2011) seçilmiş ve bu filmlerin jenerikleri filmlerin görsel dili ve hikayeye uygun olarak yeniden tasarlanmıştır. Yeniden yapılan jenerikler filmlerin görsel ve anlatı dünyasına ilham alarak üretilmiş hareketli grafiklerden oluşmaktadır. Keywords: jenerik, yeni türkiye sineması, hareketli grafikler CD içeriği: CD, RAR formatında seçilmiş 67 Türk filminin jeneriklerinin ekran görüntülerini içermektedir. Ayrıca Bir Zamanlar Anadolu'da yeni jenerik.mp4, ve Çoğunluk yeni jenerik.mp4 içermektedir. This study aims to analyze title sequences of New Turkish Cinema movies to understand the processes of film title sequence production in Turkey and approach these movie's title sequences in their cinematic context. The title sequences will be considered as `paratexts` that extends beyond the film and a unique language in the realm of both cinema and motion graphics. Collected title sequences are analyzed through their Economics, Commercials, Entertainment, Fashion and Art aspects. The analyses are done through a case study focusing on title sequences of independent Turkish movies done in recent two decades. The economics and commercial aspects of title sequences will be investigated through the production processes of title design. Production processes in Turkey are discussed in the light of the interviews with the producers, directors, and title designers of New Turkish Cinema. Two prominent examples of New Turkish Cinema title sequences (Bir Zamanalar Anadolu'da (Once Upon A Time in Anatolia) and Çoğunluk (Majority, 2011) are remade according to visual language and story of the movies. Remade title sequences are designed in relation to or inspired by the visual and narrative world of the film itself. Keywords: title sequences, New Turkish Cinema, motion graphics The CD includes: CD includes .rar file of screenshots of existing title sequences of 67 films; and Remade Once Upon A Time in Anatolia Title Sequences.mp4, Remade Majority Title Sequences.mp4
Collections