5 yaş çocuklarının sosyal konumlarının anne babalarının kabul red düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, anne babaların kabul red değişkenleriile 5 yaş çocuklarının sosyal konumları arasındaki ilişkileri ortayakoymaktır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Muşil merkezinde okul öncesi eğitimi almış 114 çocuk (54 erkek, 60 kız) veanne babaları oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemikullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, ResimliSosyometri ve Ebeveyn (Anne-Baba) Kabul Red Ölçeği (EKRÖ)kullanılmıştır. Kişisel Bilgi Formu ve Ebeveyn Kabul Red Ölçeği çocuklarınanne ve babaları tarafından doldurulmuş, Resimli Sosyometri Ölçeğiaraştırmacı tarafından çocuklara uygulanmıştır. Çocukların cinsiyetlerinegöre sosyal konumlarının ve ebeveynlerin kabul red düzeylerininfarklılaşıp farklılaşmadığı İlişkisiz Örneklemler için `t` testi ilebelirlenmiştir. Annelerinin, babalarının toplam kabul red düzeyi ve cinsiyetdeğişkenlerinin, 5 yaş çocuklarının sosyal konumları üzerindeki ortaketkisine İki Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Beş yaşçocuklarının annelerinin ve babalarının sıcaklık-sevgi, düşmanlıksaldırganlık,kayıtsızlık-ihmal, ayrışmamış red düzeylerinin çocuklarınsosyal konum düzeyi üzerinde yordayıcı etkisi olup olmadığını belirlemekiçin Basit Doğrusal Regresyon Analizi uygulanmıştır. Toplanan verilerSPSS 16.0 ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, 5 yaş çocuklarınınsosyal konumları ile ebeveynlerin kabul red düzeyleri arasında anlamlı birilişki bulunmuştur. Ebeveynlerin sıcaklık-sevgi, düşmanlık-saldırganlık,kayıtsızlık-ihmal, ayrışmamış red düzeyleri, çocukların sosyal konumunuyordamaktadır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Konum, Anne Baba Kabul Reddi, Beş Yaş, OkulÖncesi Dönem. The main purpose of this study is to introduce the relationshipsbetween parental acceptance rejection variables and social status of their5 year old children. The sample group of the study consists of 114children (54 boys, 60 girls), who received pre-school education in the citycenter of Muş within 2012-2013 school year, and their parents. Relationalsurvey method was used in the study. Personal Information Form, PictureSociometry and Parental (Mother-Father) Acceptance RejectionQuestionnaire (PARQ) were used as data collection tools. PersonalInformation Form and Parental Acceptance Rejection Questionnaire werefilled out by parents of children; Picture Sociometry Scale, on the otherhand, was applied to children by the researcher. Whether social status ofchildren and parental acceptance and rejection levels differentiateaccording to the gender of children or not was determined by usingindependent samples `t` test. Two-Way Analysis of Variance (ANOVA)was used to analyze the joint effect of variables of gender and totalparental acceptance rejection levels on social standings of 5 year-oldchildren. Simple Linear Regression Analysis was carried out to determinewhether there is a predictor effect of warmth-love, hostility-aggression,indifference-neglect, and undifferentiated rejection levels of parents on 5year-old children's social status level. SPSS 16.0 was used to analyze thedata obtained. As a result of analysis, a significant relationship was foundbetween social status of 5 year- old children and parental acceptancerejection levels. Parents' warmth-love, hostility-aggression, indifferenceneglect,and undifferentiated rejection levels predict social status ofchildren.Key Words: Social Status, Parental Acceptance Rejection, Five Years Old,Pre-School Period
Collections