Seza Kutlar Aksoy`un eserlerinin değerler eğitimi ve dil zenginliği bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Seza Kutlar Aksoy'un eserlerini değerler eğitimi ve dil zenginliği açısından incelemektir. Bu kapsamda Seza Kutlar Aksoy'un 20 adet kitabı MEB'in belirlediği evrensel değerlere göre nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi modeli kullanılarak incelenmiştir. Eserlerin dil zenginliğinin belirlenmesinde; atasözleri, deyimler ve kalıp sözler için TDK'nin sözlüklerinden; konuyla alakalı yazılmış kitap, makale ve tezlerden faydalanılmıştır. Veri toplarken fişleme tekniği ile bilgiler kaydedildikten sonra tasnif edilmiştir. Araştırmanın evrenini bir çocuk edebiyatı yazarı olan Seza Kutlar Aksoy'un hayatı ve eserleri; örneklem grubunu da Seza Kutlar Aksoy'un bütün eserleri oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında incelenen 20 eserde yazarın daha çok evrensel değerlere yer verdiği tespit edilmiştir. Bunun yanında Seza Kutlar Aksoy, kadın hakları, kadının toplumdaki yeri ve görevi, tarihsel yok oluş, hava kirliliği, hormonsuz gıdalar, obezite, teknolojinin olumsuzlukları gibi günümüz problemlerine de değinmiştir. Eserler dil zenginliği açısında incelendiğinde ise en fazla kalıp söz, daha sonra deyim ve en az da atasözü kullanıldığı tespit edilmiştir. Seza Kutlar Aksoy eserlerinde `bilimsel değerlere önem veren, yenilikçi, kararlı, meraklı, soru soran, bağımsız düşünebilen, yaratıcı, akılcı, insanı ve doğayı seven, azimli` bireyler yetiştirmeye yönelik değerler dizini oluşturmuştur. The purpose of this study is to analyze the works of Seza Kutlar Aksoy in terms of values education and language richness. In this context, Seze Kutlar Aksoy's 20 books have been examined using document analysis model from qualitative research techniques according to universal values determined by MEB. In determining language richness of the works; proverbs, idioms and phrases in TDK dictionary; books, articles and theses related to the topic were used. When collecting data, they are classified after the information has been recorded by the tagging technique. In determining language richness of the works; proverbs, idioms and phrases in TDK dictionary; books, articles and theses related to the topic were used. In collecting data, the data are classified after the information has been recorded by the tagging technique. The universe of the research includes the life and works of Seza Kutlar Aksoy, who is the author of a children's literature, and the sample is composed of all the works of Seza Kutlar Aksoy.It has been found out in the 20 works examined in the study that the author included universal values more in his works. In addition, Seza Kutlar Aksoy has addressed contemporary problems such as women's rights, the place and duty of women in society, historical disappearances, air pollution, hormone-free foods, obesity, and the negativity of technology. When the works are analyzed in terms of language richness, it has been determined that routines are used the most, then idioms, and proverbs are used the least.Seza Kutlar Aksoy has created a series of values in his works to raise individuals who give importance to `scientific values, are innovative, stable, inquisitive, ask questions, think independently, creative, rational, love people and nature, determined.
Collections