How to disappear completely: Psychogeographic explorationsof a photographer in İstanbul
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, somut ve sonlandırılmış bir eser yaratma ve mutlak bir varış noktasına ulaşma arzusu ve amacından arınmış olarak, özellikle sanatsal yaratım sürecinin kendisinin önemine ve sürdürülebilirliğine odaklanarak psikocoğrafya kavramı ve fotoğraf sanatının disiplinlerarası ilişkisini incelemektedir. Bu bağlamda, bu çalışma yazarın Tamamen Nasıl Kaybolunur? isimli bireysel sergisine ve serginin sanatsal yaratım sürecine eşlik etmesi amacıyla oluşturulmuştur ve sergiden bağımsız değerlendirilmemelidir. Bu tezin teşebbüsü, 18. yüzyılda baslayip 1950'li yıllara dek genişleyerek devam eden düşünce yapıları ve sanatsal gelenekleri kapsayarak, psikocoğrafya kavramını fotograf, resim, edebiyat gibi çeşitli sanatsal yaratım süreçleri ile ilişkilendirerek değerlendirmeyi önerir. Kent kavramı ve kent yaşamını da psikocoğrafyanın terimsel ve deneysel bilincinde keşfetmeyi hedefleyen geniş bir zemin ve sanatsal üretim metodu olabileceği incelemesini amaçlar. Bu bağlamda, yazarın Tamamen Nasıl Kaybolunur? isimli bireysel sergisinin yaratım süreci de bu tez aracılığıyla aydınlanır ve sergiye, teze ve yaşama dair aslolan amacın sürecin kendisinin olduğu koşulunu ortaya çıkarır.Anahtar Kelimeler: psikocoğrafya, fotoğraf, flâneur, kent keşifi, artistik araştırma This thesis is studied and created on the purpose of accompanying to the authors exhibition How to Disappear Completely and should not be utilised independently from the exhibition. the research aims to examine interdisciplinarity betwee n psychogeography and photography focusing on the importance and continuity of the process itself through the artistic creation; rather than a concrete and complete work and destination. Expanding with the investigation of ideas and essential and artistic traditions starting from18th century till 1950's, the attempt of this research is to comprehend psychogeography as a wide resource through the artistic practice in such as painting, literature and more interdependent roots and genres, especially photography. In consideration of process of artistic creation, as a practice-led research, this text wishes and aims both to argue and promote psychogeographic urban exploration could be a great basic method of creation for the photography artists, starting to addre ss the question to the artist himself/herself and ongoing discovery of getting lost and the process of creation. In this context, the experimental process of the exhibition, How to Disappear Completely, will also be exposed and manifested through this research as a precise provision of the main purpose 'the artistic process' again.Keywords: psychogeography, photography, flâneur, urban exploration, artistic research
Collections