Ortaokul öğrencilerinin performans görevlerinde bilişim etik kurallarına uyma durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eğitimin her alanında bilgisayar ve internet kullanılmaktadır ve bu teknolojilerin kullanımında etik sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu araştırmanın amacı altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin performans görevlerini gerçekleştirirken bilişim etik kurallarına uyma durumlarını incelemektir. Araştırmada nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma araştırma deseni ve karma araştırma desenlerinden eşzamanlı çeşitleme stratejisi kullanılmıştır. Nicel boyutta 1265 öğrenciye anket uygulanmış, nitel boyutta ise öğretmenler ile görüşme yapılmıştır. Nicel verilerde Kruskal Wallis Analizi ve Mann Whitney U analizleri kullanılmış, nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, bir kısım öğrencinin internette yer alan her bilginin doğru olduğunu düşündüklerini, bu durumun `kopyala yapıştır` komutları ile performans görevi yapma davranışına neden olduğu, sınıf kademesi arttıkça bu davranışın artış gösterdiğini göstermektedir. Öğrencilerde fikri mülkiyet konusunda bilgi eksikliği olduğu, fikri mülkiyet konusunda etik olmayan davranışların internet kafede ödev yapan ve daha yüksek sınıf kademesinde eğitim gören öğrencilerde daha fazla olduğu belirlenmiştir Öğrencilerin arama motorlarında ilk sonuçlara girdikleri, bu davranışın en fazla sekizinci sınıf öğrencilerinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin; çoğunluğunun performans görevlerini gerçekleştirdikleri esnada tanımadıkları insanlarla iletişime geçmedikleri, sitelere üye olmadıkları ve müzik indirmedikleri, öğrencilerin lisanslı yazılım kullanmaya dikkat ettikleri, lisanslı yazılım kullanma oranının en fazla ailesiyle birlikte internet kullanan öğrencilerde olduğu belirlenmiştir. Computer and internet technologies are used in education and ethical problems are encountered when using of this technology. The aim of this research is to examine the sixth, seventh and eighth grade students' complying with information ethical rules when performing their tasks. In this study concurrent triangulation strategy of mixed research model was used. For the quantitive study, 1265 students participated in the survey and for qualitative interviews teachers were questioned. Cruscal Wallis and Mann Whitney U tests are used for quantitative data analysis and qualitative data were analyzed by content analysis. According to the research results, some of the students believe that all the information on internet is true, which causes students to use `copy paste` command while doing their performance tasks. Furthermore, as the class level increases, this attitude shows a tendency to increase as well. It is underlined that there is lack of knowledge about intellectual property among students. The unethical behaviors about intellectual property increases among older students and the ones who do their performance tasks at internet cafes. The students entered the first results of search engines on internet and this behavior found to be highest among the eight grade students. It is also pointed out that most of the students do not contact strangers while doing performance tasks, and do not have any account for a web site. Moreover, they download music without paying the price and they pay attention to use licenced softwares. The hightest rate of licenced usage are among the students who use internet with their parents.
Collections