Diyaloğa dayalı hikaye okuma tekniği ile okunan öykülerin 4-5 yaş (48-60 ay) çocuklarının dil gelişimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; dört-beş yaş (48-60 ay) grubu çocuklara diyaloğa dayalı hikâye okuma tekniği ile hikâye kitapları okunmasının çocukların dil gelişimine olan etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemini Uşak İl merkezinde Mili Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarına devam eden dört-beş yaş (48-60 ay) arasındaki 104 çocuk oluşturmaktadır. Çalışmada yer alan çocuklar rastgele olarak deney ve kontrol gruplarına yerleştirilmiştir.Çalışmada sadece deney grubuna diyaloğa dayalı okuma tekniği ile hikaye kitapları okunmuş ve kontrol grubunda herhangi bir işlem yapılmamıştır. Deney ve kontrol gruplarında yer alan çocukların tamamına çalışmaya başlamadan önce ön test uygulanmıştır. Bu noktada `Marmara Dil Gelişim Ölçeği` ve `Peabody Resim-Kelime Testi` kullanılarak dil gelişimi seviyeleri ölçülmüştür. 10 hafta süren uygulamanın sonunda iki gruptaki çocukların tamamına tekrar aynı testler son test olarak uygulanmıştır. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlar dört-beş yaş (48-60 ay) grubu çocuklara diyaloğa dayalı okuma tekniği ile hikâye kitapları okumanın çocukların dil gelişimine olumlu katkı yaptığını göstermektedir. Diyaloğa dayalı okuma tekniği ile hikâye kitapları okunan deney grubu çocukların öntest ve sontest puanları arasındaki fark geleneksel yöntemle hikâye kitabı okunan kontrol grubu çocukların ön test ve son test puanları arasındaki farka oranla çok daha fazladır. Çalışma, diyaloğa dayalı okuma tekniği ile hikâye kitapları okunmasının çocukların dil gelişimlerine olumlu etkisini ortaya koymakta ve bu yönüyle literatüre katkı sağlamaktadır.Anahtar Kelimeler: Diyaloğa Dayalı Okuma, Geleneksel Okuma, Dil Gelişimi, 48-60 Aylık Çocuklar. The aim of this study is to examine the effects of dialogic reading on children's language development. 104 children four-five years (48-60 mouths) old attending public kindergartens in Uşak participated in this study. Participant children were randomly distributed to the experiment and control groups. In the experimental group books were read through dialogic reading and in the control group no treatment were used. Before the study started the pretests were administrated to the children both experimental and control groups. `Marmara Language Development Scale` and `Peabody Picture Vocabulary Test` used as pre and post tests to determine language development level of the children. 10 weeks dialogic reading treatment applied at the experimental group. At the end of this period, post tests were administrated both experimental and control groups. The research findings showed that dialogic reading made positive contributions to four-five years (48-60 month) old children's language development. The statistically significant differences were found the pre and post tests scores of the children at the experimental group. Additionally, the same significant differences were found between the experimental and control groups. This study revealed that dialogic reading had positive effects on children's language development and contributed to related literature.Keywords: Dialogic Reading, Traditonal Reading, Language Development, 48-60Months old Children.
Collections