Fen bilimleri öğretmen adaylarının mezun olmadan önceki ve mezun olduktan sonraki bilimin doğası ile ilgili görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının mezun olmadan önce ve mezun olduktan sonraki bilimin doğasına yönelik anlayışlarındaki değişim ve mezun olan öğretmenlerdeki bu değişimin öğrencilerine yansımaları incelenmektedir. Bu amaçla, fen bilimleri öğretmen adaylarının `Bilimin Doğası` dersini almadan önce ve sonraki anlayışları incelenmiş ve sonrasında fen bilimleri öğretmenlerinin ilk atandıkları kurumlarda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencilerinin eğitim-öğretim yılı başı ve sonunda bilimin doğasına yönelik görüşlerine bakılmıştır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı keşfedici sıralı karma yöntem deseni ile yürütülen araştırmanın çalışma grubu, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmüş 2012-2013 yılında mezun olan dört öğretmen ve bu öğretmenlerin atandıkları Manisa, Giresun, Niğde ve İstanbul illerinde bulunan devlet okullarında öğrenim görüp yedinci sınıf olan 40 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmanın verileri, Abd-El Khalick (2001) ve Lederman, Abd-El-Khalick, Bell, Schwartz (2002) tarafından geliştirilen `Bilimin Doğası Üzerine Görüşler Anketi` (VNOS-C) ve Lederman ve Khishfe (2002) tarafından geliştirilen `Bilimin Doğası Üzerine Görüşler Anketi` (VNOS-D) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın alt problemlerin çözümlenmesinde öğretmen ve öğrencilerin bilimin doğası anlayışlarındaki nitel veriler, MAXQDA ve öğrencilerin süreç içindeki nicel veriler McNemar-Bowker testi ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, öğretmenlerle yapılan ön ve son görüşmeler incelendiğinde üniversitede verilen bilimin doğası dersi öncesinde ve sonrasında öğretmenlerin bilimin doğasının özelliklerine ilişkin anlayışlarında değişim gözlenmemiştir. Öğretmenlerin mezun olup ilk atandıkları kurumlarda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencilerinde ise bir yıl eğitim-öğretim süresince değişim gözlenmediği görülmüştür. Buna rağmen; bilimin değişebilirliği, bilimin öznel doğası ve bilim insanlarının hayal gücü ve yaratıcılıklarını hangi aşamalarda kullandıklarına yönelik bilimin doğası özelliklerinde az sayıda öğrencide nitel değişim gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin McNemar Bowker testi sonuçlarına göre araştırmanın alt boyutundaki sorulara verilen cevaplar istatistiksel olarak anlamlı değildir. Anahtar Kelimeler: Bilimin doğası, fen bilimleri öğretmen görüşleri, ilköğretim yedinci sınıf öğrenci görüşleri, fen eğitimi. The aim of this study is investigation of the change of science teacher candidates' perception devoted to nature of the science before graduation and after graduation from a collage and the reflection of this change to the students from the teacher who has recently graduated. For this purpose, the perception of the Candidate Science Teachers before taken `Nature of Science` course and after taken the course is studied carefully and afterwards 7th class students who are being studied at the school that is also the first duty place of recently assigned Science Teacher are received opinions in terms of the nature of Science at the beginning and at the end of academic year consecutively. The study which is conducted by `sequential exploratory mixed method` using both quantitative and qualitative research methods consists of 4 teachers who are graduated from Pamukkale University, Faculty of Education, Program of Elementary Science Education in 2012-2013 and 40 students of 7th class who are studying at schools in Manisa, Giresun, Niğde and İstanbul where these 4 teacher are assigned for their first duty. Research data is collected via `Views of Nature of Science Questionnaires (VNOS-C and VNOS-D)` which are developed by Abd-El Khalick (2001) and Lederman, Abd-El Khalick Bell, Schwartz (2002) and Lederman and Khishfe (2002). The qualitative data that represents the students' and teachers'nature of science views in order to solve sub problems is evaluated by MAXQDA while quantitative data obtained from students is evaluated by mcNemar-Bowker test. The results of this study shows that according to intake and final interviews there is no significance chance in perception of teachers devoted to nature of the science considering the `Nature of Science` course given at university. Another result is that 7th class students who are studying in the schools that are the first duty places of teachers is not revealed any chance during a year period academic calendar. Yet, there is less small changes observed in the students in terms of changeability of science, subjective nature of science, imagination of science people and use of creativity of science people. In addition to this, according to the Mc Nemar Bowker Test results there is no statistical significance at answers to sub dimensional questions which are students are asked.Keywords: Nature of Science, Views of Science Teachers, Views of 7th Class Students, Education of Science.
Collections