Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklarda görülen problem davranışlar ile annelerinin eleştirel düşünme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların davranış problemleri ile annelerinin eleştirel düşünme becerileri arasında olan ilişkileri incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada çocukların yaşlarının, cinsiyetlerinin, anne-baba eğitim düzeylerinin, sosyo ekonomik durumlarının, aile yapılarının ve yaşadıkları ilçenin problem davranışlarıyla ilişkisinin olup olmadığı incelenmiştir.Araştırma ilişkisel desende bir çalışma olup örneklemini, Bitlis ili Ahlat, Güroymak, Mutki ve Hizan ilçelerinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam etmekte olan 222 çocuk ve anneleri oluşturmaktadır.Çocukların problem davranışlarını değerlendirmek amacıyla, çocukların kendi öğretmenleri tarafından doldurulan, Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği kullanılmıştır. Çocukların annelerinin eleştirel düşünme becerisi `Yetişkinler İçin Eleştirel Düşünme Ölçeği` kullanılarak değerlendirilmiştir. Ailelere ait demografik bilgiler ise araştırmacının hazırlamış olduğu 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılarak elde edilmiştir.Elde edilen verilerin analizinde, SPSS 23 paket programından yararlanılmıştır. Bulguların elde edilmesinde, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), LSD tekniği kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır; okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların annelerinin eleştirel düşünme becerileri ile problem davranışları arasında negatif yönde bir ilişki vardır. Annelerinin eleştirel düşünme puanları arttıkça çocuklarda görülen problem davranışlar azalmaktadır. Problem davranışları belirlemek için kullanılan ölçeğin alt boyutlarından biri olan Kavgacı ve Saldırgan Olma alt boyutundaki puanlar çocuğun anne-baba eğitim düzeyi, sosyo ekonomik durumu, aile türü ve yaşadıkları ilçeye göre anlamlı farklılık göstermektedir. Bir başka alt boyut olan Aşırı Hareketli ve Dikkatsiz Olma alt boyutundaki puanlar çocuğun yaşı, anne eğitim düzeyi, sosyo ekonomik durum, cinsiyeti, aile türü ve yaşadığı ilçeye göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Annelerin eleştirel düşünme beceri puanları ise yaşadıkları ilçeye, kendisinin ve eşinin eğitim düzeyine ve sosyo ekonomik durumlarına göre anlamlı derecede farklılaşmaktadır. This study was carried out to investigate the relationship between the behaviour behaviours of children who are attending pre-school education institutions and their mothers' critical thinking skills. In this study, whether the children's age, gender, parental education levels, socio-economics status, family structures and the region which they live are effective on the behaviour problems or not was investigated. The research is relational method and it consists of its samples 222 children attending pre-school education institutions in Ahlat, Güroymak, Mutki and Hizan district of Bitlis province and their mothers. In order to evaluate children's behavioral problems, Preschool Behavior Problems Screening Scale was used populated by teachers. Critical thinking skills of children's mothers were evaluated by using 'Critical Thinking Scale for Adults'. The demographic informations of families was obtained by demographic information forms prepared by the researcher. In the analysis of the data, SPSS 23 package program was used. Pearson moment product correlation coefficient, t test, one way variance analysis (ANOVA) and LSD technique were used to obtain the results. Findings obtained from the research are as follows; There is a negative correlation between the critical thinking skills and problem behaviors of the mothers of children attending pre-school education institutions. While their mothers' critical thinking scores increase, the problem behaviors seen in children decrease. One of the sub-dimensions of the scale used to determine the problem behaviors, belligerent and aggressive sub-dimension scores differ significantly according to the parent's educational level, socio-economic status, family type and the district where they live. Another sub-dimension of the sub-dimensions of overactive and carelessness shows significant differences according to the child's age, maternal educational level, socio-economic status, gender, type of family and the district where he lives. Mothers' critical thinking skill scores differ significantly according to the district they live in and their education level and socio-economic status.
Collections