Ortaokul öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ve geometri öğrenme alanına ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul programlarında matematik dersi ve matematik dersinin içinde de geometri alanı önemli ve geniş bir yer tutar. Öğrencilerin aldığı geometri eğitiminin onların geometrik düşünme seviyelerine etkilerini bilmek tüm öğretmenler açısından önemli bir dönüt olacaktır. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı'nın en son yaptığı çalışmada gözden geçirilen matematik öğretim programı 2017/2018 eğitim öğretim yılı itibariyle uygulamaya konulmuştur. Revize edilen program ile eğitim öğretimde görev alan öğretmenlerin geometri programının öğelerine yönelik görüşlerini belirlemek araştırmanın amaçları arasındadır. Araştırma bazı değişiklikler yapılarak uygulamaya konulan yeni programa yönelik ilk araştırmalardan olduğu için önem taşımaktadır. Araştırmanın bir diğer amacı da ortaokul 5-6-7-8.sınıf öğrencilerinin Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeylerini belirlemektir.Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde, Aydın ilinin Efeler ilçesinde yapılmıştır. Araştırmanın modeli paralel karma yöntemdir. Araştırmanın nicel bölümü tarama modelidir. Nicel bölümdeki örneklem Aydın ili Efeler ilçesindeki tüm ortaokul öğrencilerinin oluşturduğu evren içerisinden kolay ulaşılabilir örnekleme ile belirlenmiş 11 ortaokul ve bu ortaokullarda öğrenim gören kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla belirlenmiş 5-6-7-8.sınıflarında öğrenim gören 1425 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Nitel bölümün örneklemini ise nicel verilerin toplandığı ortaokullarda görev yapan gönüllü 11 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmuştur. Nicel verilerin toplanmasında Usiskin (1982) tarafından geliştirilen ve Duatepe (2000) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 'Van Hiele Geometri Testi (VHGT)' kullanılmıştır ve betimsel analiz yapılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacı tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır.Araştırma sonucunda ortaokul 5-6-7-8.sınıf öğrencilerinin genellikle düzey-0 yarı gözünde canlandırma ve düzey-1 görsel dönemde yığıldıkları belirlenmiştir. Öğretmen görüşlerinin sonucunda ise mevcut programın öğrencileri geometri alanında üst düzey becerilere çıkarmada yetersiz olduğu saptanmıştır. VHGT sonuçları ile öğretmen görüşleri birbirini desteklemektedir. Mathematics courses in school programs and geometry in matematics programs is important and wide. Knowing the effects of geometry education on students' geometric thinking levels will be an important feedback for all teachers. In addition, revised mathematics curriculum has been put into practice as of 2017/2018 academic year in the latest study of the Ministry of National Education. Determining the opinions of the teachers in the field of the new geometry program implemented is important because of the fact that the research is the first in this sense. Therefore, the aim of the study is to determine Van Hiele Geometric Thinking levels of the secondary school students in 5-6-7-8 grades. In addition, another aim is the mathematics lesson is taking the opinions of teachers about the field of geometry learning.The research was conducted in Efeler district of Aydın province during the 2017-2018 academic year. The model of the research is a concourrent triangulation strategy. The quantitative part of the study is the descriptive model. The sample in the quantitative section consists of 11 secondary schools, which are determined by a convenient sampling from the universe formed by all secondary school students in Efeler district of Aydın province and 1425 secondary school students studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades in these 11 secondary schools, who are also determined by a convenient sampling.The sample of the qualitative section consisted of 11 elementary mathematics teachers who are working in secondary schools where quantitative data were collected. Van Hiele Geometry Test which was developed by Usiskin (1982) and translated into Turkish by Duatepe (2000) was used to collect quantitative data. Quantitative data were analyzed with descriptive analyzed method. In the collection of qualitative data, interviews were conducted by using semi-structured interview form which was formed by the researcher. In the analysis of the data obtained from the research, inductive analysis was used from the content analysis types.At the end of the study, it was determined that middle school students between 5-6-7-8 were generally occumulated in the visualization level-1,the visual period and level-0, the earlier level. As a result of the teachers' opinions, it was found that the current program was insufficient to bring the students to the upper level skills in the field of geometry. VHGT results and teacher views supported each other.
Collections