A longitudinal study of language learning strategy use by prep year EFL students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, üniversite düzeyindeki İngilizce öğrenen öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejileriyle öğrenme seviyeleri ve hazırlık eğitimi gibi diğer faktörler arasında herhangi bir ilişki olup olmadığını saptamaya ve bunu saptayarak İngiliz Dili eğitimine ve müfredat geliştirilmesine katkı sağlamak amacıyla tasarlanmıştır.Bu çalışma iki devlet üniversitesinde boylamasına bir çalışma olarak yürütülmüştür. Adnan Menderes Üniversitesi'nden 152 öğrenci (60 kız ve 92 erkek) ve Pamukkale Üniversitesi'nden 136 öğrenci (75 kız ve 61 erkek) öğrenci bu çalışmaya katılmıştır. Öğrencilere eğitim dönemlerinin başında ve sonunda olmak üzere Oxford (1990)'ın öğrenme stratejileri üzerine oluşturduğu sormaca ve sormacayla bağlantılı olan görüşme soruları sorulmuştur. Bu çalışma iki aşamada yürütülmüştür. İlk aşamada, Cesur ve Fer (2007) tarafından güvenirliği ve geçerliliği kanıtlanmış Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri (SILL)'nin Türkçe çevirisi, öğrencilerin dil yeterlilikleri ve hazırlık eğitimi arasındaki olası ilişkiyi irdelemek için temek ölçme aracı olarak uygulanmıştır. Çalışmada kullanılan sormaca altı alt başlıkta olmak üzere toplamda 50 maddeden oluşmaktadır. Katılımcılar bu sormacaya hem hazırlık eğitimine başlamadan hem de eğitimi tamamladıktan sonra cevap vermişlerdir. Sormacaya ek olarak, her üniversiteden farklı seviyelerdeki altı öğrenciyle bu nicel veriyi daha iyi anlamak için hem hazırlık eğitiminin başında hem de sonunda olmak üzere görüşme yapılmış ve önceden belirlenen sorular sorulmuştur. Nicel verilerin analizi için SPSS programı yardımıyla betimleyici istatistik yöntemi kullanılmış, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin dil öğrenme strateji kullanımları ve dil öğrenme seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Dil becerisi yüksek olan öğrencilerin strateji kullanımı da yüksektir. Ayrıca hazırlık eğitiminin olası etkisini görmek için uygulanan ön-test son test karşılaştırmasında öğrencilerin dil öğrenme stratejileri kullanımında hazırlık eğitimi sonunda olumlu yönde bir artış olduğu gözlenmiştir. Röportaj verilerinin sonuçlarıyla, dil öğrenme envanterinin sonuçları arasında paralellik vardır. Bu da, öğrencilerin genel öğrenme strateji kullanımlarıyla dil alt becerilerini öğrenirken kullandıkları stratejilerin benzerliğe sahip olduğunu göstermiştir.Anahtar kelimeler: Dil öğrenimi, dil öğrenme stratejileri, hazırlık eğitimi, üniversite öğrencileri. This research has been designed with the aim of identifying any kinds of relationships between language learning strategies that EFL learners at university levels use and the other factors that effect this strategy choice such as proficiency level and prep year education and by determining this to help the quality of teaching English language improve and to contribute to the development of ELT teaching and planning of the curriculum. This research was carried out as a longitudinal study in two state universities. One hundred and fifty two students from Adnan Menderes University English Preparatory School (92 male and 60 female) and 136 students from Pamukkale University English Preparatory School (61 male and 75 female) were the participants of the study. They were given the inventory which were comprised according the Oxford's (1990) classification of language learning strategies and asked some interview questions directly related to the inventory at the very beginning and end of their prep year education. This study was carried out in two stages: In the first stage, the Turkish translation of Strategy Inventory for Language Learning (SILL) of Oxford (1990) which was adapted by Cesur and Fer (2007) was used as the main instrument for the investigation of the possible relationship among proficiency levels, language learning strategies and prep year education. The Inventory (Oxford, 1990) used in this study consists of 50 items under six subscales. The same questionnaire was conducted both at the beginning of the fall semester and at the end of the spring semester. In addition to the Inventory, with six students at different levels from each university, interviews were carried out to better understand quantitative data both at the beginning of the fall semester and at the end of the spring semester. The quantitative data were analyzed by using descriptive statistics with the SPSS, and the qualitative data were analyzed through pattern coding for recurrent themes. The results of this study revealed that there was a statistically meaningful relationship between language learning strategies and learners' proficiency levels. More proficient learners preferred more frequent use of language learning strategies (LLS). Moreover, the results of pre-test and post-test about the possible effects of prep year education showed a significantly positive meaningful difference in learners' use of LLS after prep year education. The findings of the interviews were consistent with the results of the SILL, which showed a similar use of strategies in the sub-skills of English. Key words: Language learning, language learning strategy use, preparatory education, university students.
Collections