60- 72 aylık çocukların öz-düzenleme becerileri, sosyal yetkinlik davranışları ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 60- 72 aylık çocukların öz-düzenleme becerileri, sosyalyetkinlik davranışları ve problem çözme becerilerinin ilişkisini incelemektir. Çalışmadailişkisel tarama yöntemi kullanılmış olup örneklem okul öncesi eğitim gören 60-72 ayaralığındaki 329 çocuktan oluşmaktadır. Verilerin toplanması için `Kişisel Bilgi Formu`,`Öz-düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu)`, `Sosyal Yetkinlik DavranışDeğerlendirme Ölçeği (SYDD)`nin sosyal yetkinlik alt boyutu ve `Problem ÇözmeBecerisi Ölçeği (PÇBÖ)` kullanılmıştır. SPSS programı kullanılarak verilerin analizedilmesi için betimleyici analizler, korelasyon analizi, bağımsız gruplar t-testi, Tek YönlüVaryans Analizi (ANOVA) ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göreçocukların öz-düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri ile öz-düzenleme ve problem çözmebecerileri arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Problemçözme ve sosyal yetkinlik becerileri arasında anlamlı ilişki görülmemiştir. Cinsiyetdeğişkeni sosyal yetkinlik davranışları üzerinde kızlar lehine anlamlı farklılıkgöstermektedir. Daha önce okul öncesi eğitimi almış olan çocukların öz-düzenlemebecerilerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öz-düzenleme, sosyal yetkinlik veproblem çözme becerileri üzerinde anne yaşının etkili olmadığı, baba yaşının sadece özdüzenlemenin çalışma belleği ve engelleyici kontrol- duygu alt boyutları ile ilişkili olduğubelirlenmiştir. Anne ve baba eğitiminin öz-düzenleme ve sosyal yetkinlik becerileri ilepozitif yönde anlamlı ilişki gösterdiği, öz-düzenleme becerilerinin sosyal yetkinlik veproblem çözme becerilerini düşük düzeyde yordadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Öz-düzenleme, sosyal yetkinlik, problem çözme, okul öncesi eğitim The aim of this study is to examine the relationship between self-regulation skills,social competency behaviors and problem solving skills of 60-72 months-old children.Relational screening method was used in the study and the sample consisted of 329children in the range of 60-72 months who received pre-school education. Data of theresearch collected through `Personal Information Form`,`Self-Regulation Skills Scale(Mother Form)` developed by Erol and İvrendi (2018), `Social Competence BehaviorAssessment Scale` adapted by Çorapçı, Aksan, Arslan- Yalçın and Yağmurlu (2010) and `Problem Solving Scale` developed by Oğuz and Köksal Akyol (2015).Descriptiveanalysis, correlation analysis, independent groups t-test, One Way Analysis of Variance(ANOVA) and regression analysis were used to analyze the data using SPSS program.According to the research results, a low level of positive correlation was found betweenchildren's self-regulation and social competence skills and self-regulation and problemsolving skills. There was no significant relationship between problem solving and socialcompetence skills. The gender variable varies significantly in favor of girls on socialcompetency behavior. It has been determined that children who have received pre-schooleducation have higher self-regulation skills. It was determined that maternal age was noteffective on self-regulation, social competence and problem-solving skills, and father agewas related only to self-regulation's working memory and preventive control-emotion subdimensions. It was observed that mother and father education positively correlated withself-regulation skills and social competence skills, and self-regulation skills predictedsocial competence and problem solving skills at a low level.Keywords: Self- regulation, social competence, problem solving, preschool education
Collections