E-government adoption model based on theory of planned behavior: Empirical investigation
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
E-devlet fenomeni sayısı dünya çapında her geçen gün artan uygulamalarıyla daha daönemli hale gelmektedir. Bu çalışmada e-devletin vatandaşlar tarafından benimsen-mesini açıklayan bir model ve modelle bağlantılı bir ölçüm aracı --bir anket-- gelişltirildive doğrulandı. Teknoloji Benimsenmesi Modeli (TBM) sonrası bir yaklaşım içerisinde,Planlı Davranış Teorisi (PDT) e-devlet kapsamına uyacak şekilde geliştirildi. Yükseköğretim kredi yurtlar kurumu (KYK) öğrenci kredileri servisi modelin deneysel doğru-lamasında veri sağlamak için kullanıldı. Ölçüm aracı dörtyüzün üzerinde öğrenciyeuygulandı ve elde edilen veri parçalı en küçük kareler yol modelleme ile doğrulandı.Sonuçlar modelin TBM üzerine tahmin gücü açısından bir ilerleme olduğunu ve mod-elde kullanılan yapıların bir e-devlet servisini kullanma niyetini başarıyla açıkladığınıortaya koydu. The e-government phenomena has become more important with the ever increasingnumber of implementations world wide. A model explaining the e-government adoptionand the related measurement instrument a survey had been developed and validated inthis study. In a post technology acceptance model (TAM) approach, theory of plannedbehavior (TPB) was extended to t the requirements of e-government context. Theadoption of student loans service of the higher education student loans and accommo-dation association (KYK) was investigated to obtain data for empirical validation. Theinstrument was administered to over four-hundred students and partial least squarespath modeling was employed to analyze the data. The results indicate that the modelwas an improvement over TAM in terms of predictive power. The constructs investi-gated in the study successfully explained the intention to use an e-government service.
Collections