Cognitive development of Turkish children on the relation of evidentiality and theory of mind
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Akıl Teorisini (AT) temsil eden bir ölçek (Wellman & Liu; 2004), tanıtlama belirticilerinin AT kavrayışına etkisini göstermek amacıyla ilk kez 3 dilbilimsel biçime ayrıldı. Türk çocuklarıyla yapılan çalışmada, Bayramoğlu & Hohenberger (2007) tarafından da uygulanmış olan tanıtlama belirticilerinin açıkça kullanılmadığı kontrol biçimi (i), görülen geçmiş zamanı belirten ?DI fiil biçimi (ii) ve duyulan (aktarılan) geçmiş zamanı belirten ?MIS fiil biçimi (iii) kullanıldı. Çocukların AT başarımlarını öngörebilmek için, bir işleyen bellek, iki tane de karmaşık söz dizimi algılayışı ile ilgili dil deneyi uygulaması yaptık.Analiz sonuçları, yaşları 4 ila 7 arasında olan Türk çocuklarının kontrol formuna nazaran ?DI formu ile daha başarılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca dil başarımını ölçen tamlama algılayışı deneyi AT başarımını kayda değer bir şekilde ön görebilmiştir. Biz de, tanıtlama beliticilerinin, Türk çocuklarının anlık AT uslamlamalarına yardımcı olabildiğini sonucuna vardık. Gelecekte, kültürlerarası çalışmaların, tanıtlama beliticilerinin kullanılması ve kullanılış biçimleri (ek yada kelime olarak) gibi koşulları değiştirerek yapılması sayesinde, AT ve Tanıtlama kavramları arasındaki ilişkinin daha net bir şekilde anlaşılacağını düşünüyoruz. For the first time a representative Theory of Mind (ToM) scale (Wellman & Liu; 2004) has been cast into three different linguistic forms in order to show the impact of evidential markers on ToM understanding. With Turkish children, we studied (i) a control form without explicit evidential markers of Turkish as conducted by Bayramoğlu & Hohenberger (2007), (ii) a form with ?DI (marking factuality in the past ) and (iii) form with ?MIS (marking hearsay in the past). To predict ToM performance of children, we also added a working memory task and two language tasks for complex syntax understanding.Our analysis showed that children, ranging from 4 to 7 years of age, performed significantly better with the 2nd form, i.e. ?DI, than the control form. Also one of the language tasks which measures relative clause understanding was found to be a significant predictor of ToM performance. We conclude that evidential forms may help children in their online reasoning of ToM. We think that the relation between evidentiality and ToM may be understood clearer with cross-linguistic studies by varying the presence of evidentials and also their linguistic properties (i.e. lexical or morphological) while controlling the materials across languages.
Collections