The influence of knowledge-based e-commerce product recommender agents on online-consumer decision making process
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Online satış yapan kurumlar, potansiyel müşteriler için internet üzerinde geniş bir ürün yelpazesi sunuyorlar. Bu geniş ürün yelpazesiyle karşılaşan müşteriler çoğu zaman kendileri için en uygun olan ürünü seçerken sıkıntı yaşıyorlar. İnternet üzerinden ürüne ilişkin tavsiye almak ise hem güvenilir değil hem de uzun zaman alıyor. Bu yüzden bu tür durumlarda müşteri yararına harekete geçecek bazı akıllı yazılımlara ihtiyaç duyuluyor. Recommender sistemler online müşterilere yüksek kalitede ve kolay erişilebilir tavsiyeler sunan akıllı yazılımlardır. Recommender sistemler ya online müşteri davranışlarını tamamen takip eder ya da müşterilerden açıkça bilgi edinir ve müşterilerin ilgilenme olasılıkları olan ürün veya servisleri onlara sunar. Bu tip sistemleri kullanarak online satıcılar sadece satışlarını artırmıyor ayrıca müşterilerinin kriterlerine uygun ürünü veya hizmeti bulmakta yardım da sağlıyorlar. Bu çalışma e-ticarette kullanılan recommender sistemlerinin online müşterilerin karar sürecine etkilerini değerlendirmeyi amaçlar. Bu çalışma kapsamında geliştirilmiş, içerisine öneri systemi entegre edilmiş bir sistem yardımıyla online müşterinin karar süresi, müşteri tarafından yapılan araştırma miktarı, kararının kalitesi ve yine müşteri tarafından arzu edilen ürünün alışı değerlendirildi. Bu çalışma yalnızca objektif metod ve ölçümleri kullanmıştır; yani alışveriş sisteminin takip etmiş olduğu kayıtlar, öneri sisteminin tüketicinin karar verme sürecindeki etkisini ölçmede kullanılmıştır. Çalışma sonuçları gösteriyor ki bilgi tabanlı öneri sistemleri alış-veriş süresini ve uygun ürün arayışındaki çabayı azaltarak müşterinin karar verme sürecini geliştirir. Ayrıca, bu tip sistemlerin kullanıldığı ortamlarda istendik ürünü satın alan müsteri sayısı ve karar kalitesinin arttığı da saptanmıştır. Bu çalışmanın sonuçları online ticaret web sitelerine bu tür akıllı sistemleri entegre etmenin ekstra yararlarıyla ilgili kanıtlar sunar.Anahtar Kelimeler: Satış Öneri Sistemleri, Online Alış-Veriş, Tüketici Karar Süreci Online retailers are providing large amount of products over internet for potential customers. Given the opportunity of accessing vast amount of products online, customers usually encounter difficulties to choose the right product or service for themselves. Obtaining advice from internet is both time consuming and most of time not reliable. Therefore, intelligent software is needed to act on behalf of customer in such situations. Recommender systems (agents) are intelligent software providing easily accessible, high-quality recommendations for online consumers. They either track online customer behavior implicitly or obtain information from the customer explicitly and provide the products or services in which customer might be interested. By utilizing such systems, online retailers not only increase their sales but also assist their customers in finding the products or services. This study has assessed the influence of knowledge-based recommender systems on online-consumer decision making process. Shopping duration, purchase of intended item, effort spent in searching intended product and decision quality of online consumer have been assessed by exposing the participants to knowledge-based recommender system which has been integrated to one of the online shopping systems developed in the scope of this study. Only objective measures have been utilized in this research; that is, shopping system log data have been used to measure the influence of recommender agents on consumer decision making process. Study findings have showed that knowledge-based recommender systems improve consumer decision making process by reducing the shopping duration and effort spent in searching suitable products. Also, it has been found that decision quality and the number of consumers who purchase the intended item increase in the existence of such systems. Results of this study provide additional evidences of the potential benefits of integrating such systems to online web stores.Keywords: Recommender Systems, Recommender Agents, Consumer Decision Process
Collections