The development of episodic cognition and mental time travel in Turkish preschoolers: what, where, and when
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi Türk çocuklarında (yaş aralığı: 3-5) olaysal biliş ve zihinsel zaman yolculuğunun gelişimini ve bunların işler bellek, dil yeteneği ve karşıolgusal düşünme ile ilgisini incelemektir. Bu kavramları inceleyebilmek için iki ana deney ((1) geçmişe ait olaysal zamanı test edebilmek için bir ne-nerede-ne zaman deneyi, (2) olaysal gelecek düşüncesini (zihinsel zaman yolculuğu) ölçmek için bir geleceği tahmin etme deneyi) ve olası öngörücüler olarak beş ek deney ((3) gelecek zaman kullanımının gelişimini ölçen bir hikâye anlatma deneyi, (4) Gündüz-Gece Stroop Testi, (5) Corsi Blok Tıklama Testi, (6) bir karşıolgusal düşünme deneyi ve (7) test seansı ile ilgili olaylar hakkında tesadüfi olaysal zihin soruları içeren bir anket) geliştirilmiştir. Sonuçlar, ana ve ek deneylerin yaşla beraber anlamlı bir şekilde geliştiğini göstermiştir. Regresyon sonuçları küçük çocuklar için ne-nerede-ne zaman deneyinin daha çok işler belleğe ve olaysal bilişe dayandığını, fakat yaşça büyük çocuklar için bu etkinin kaybolduğunu göstermiştir. Geleceği tahmin etme deneyinde ise, 3 yaşındaki çocukların performansı işler belleğe ve görsel-mekansal becerilere dayanıyor gibi gözükürken, ek deneylerin hiçbiri 4 yaşındaki çocuklar için öngörücü değildir ki bu, bu yaş grubunda bir reorganizasyon süreci olabileceğini gösterebilir. 5 yaşındaki çocuklarda ise, dilsel beceriler daha çok öngörücü hale gelir, bu da olaysal gelecek düşüncesinin daha sonraları dilsel kaynaklara daha fazla dayanabileceğini gösterebilir. The goal of the present study is to investigate the development of episodic cognition and mental time travel and their relation with Working Memory, language ability, and counter-factual thinking in Turkish preschoolers (age range: 3 to 5 years). Overall, in order to investigate these concepts, we developed two main tasks: (1) a what-where-when (www) memory task that tests episodic memory of the past, (2) a future prediction task that tests episodic future thinking (mental time travel) and five additional tasks as possible predictors: (3) a story telling task which measures the development of the usage of the future-tense, (4) the Day-Night Stroop Task, (5) the Corsi Block Tapping Task, (6) a counter-factual thinking task, and (7) a questionnaire asking incidental episodic memory questions about the events related to the testing session. The results indicated that the main tasks and additional tasks developed significantly by age. The regression results showed that the www task depends mainly on executive functioning and episodic memory for younger children, while these predictors disappear for older children. For the future-prediction task, while the performances of 3-year-olds seem to depend on executive functioning and visuo-spatial abilities, none of the additional tasks seem predictive for the 4-year-olds indicating a process of re-organization. As for the 5-year-olds, linguistic abilities become more predictive indicating that episodic future thinking might later depend more on linguistic sources.
Collections