The influence of personality traits, motivation and persuasion principles on academic performance
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Akademik başarının farklı ön göstergeleri vardır. Eğitimin kalitesini arttırmak için, akademik başarının arkasındaki sebepler literatürde genişçe araştırılmıştır. Bu tez çalışması kişilik, motivasyon ve ikna prensiplerinin akademik performans üzerinde etkilerini araştırır ve akademik başarıyı arttıracak eğitsel aktivitelerin gelişmesine katkı sağlar. Bu tez belirli bir biçimde, kişilik, motivasyon ve akademik performans arasındaki ilişkiyi belirlemeyi, öğrencilerin davranışlarını etkilemek için akademik performans üzerine etkili ikna stratejileri belirlemeyi ve hangi ikna stratejisinin kimin üzerinde etkili olduğunu belirleyecek kişilik ve ikna stratejileri arasındaki ilişkiyi keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu tez kapsamında dört ana çalışma yürütülmüştür. Çalışma boyunca, akademik performans ders notu ve Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS) kullanımı ile ölçülmüştür. İlk olarak, etkili ikna stratejilerini belirlemek için nicel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. İkinci olarak, kişilik ve ikna stratejileri arasındaki ilişki belirlenmiştir. Üçüncü olarak, motivasyon ve kişilikten kaynaklı akademik performansın ön göstergeleri araştırılmış, son olaraksa, deneysel bir ortamda uygulanan ikna mesajlarıyla, ikna stratejilerinin akademik performans üzerine etkileri test edilmiştir. Academic success has different predictors. To improve the quality of education, the reasons behind academic success have been extensively researched in the literature. This thesis study explores the effects of personality, motivation and persuasion principles over academic performance and contributes improvement of educational activities to increase academic success. Specifically, this thesis study aims to identify the relation between personality, motivation and academic performance, to identify effective persuasion strategies on academic performance to affect the behaviors of the students and investigate the relationships between personality and persuasion strategies to identify which persuasion strategy is effective for whom. Four main studies were conducted in the scope of this thesis. Academic performance was measured in terms of course grade and Learning Management System (LMS) use throughout the study. First, a qualitative study was conducted to identify effective persuasion strategies. Second, the relationships between personality and persuasions strategies were identified. Third, the predictors of academic performance from motivation and personality were investigated. Lastly, the effects persuasion strategies over academic performance were tested via persuasive messaging in an experimental setting.
Collections