Continuous process improvement in software organizations utilizing maturity models
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yirmi yıldır seviyeli süreç olgunluk modelleri yazılım geliştirme alanında süreçiyileştirme için başarıyla kullanılmaktadır. Fakat bu modelleri kullanan kuruluşlardayaygın ve sürekli süreç iyileştirme sağlanıp sağlanmadığı kapsamlı olarakaraştırılmamıştır. Bu çalışma, `Süreç iyileştirme faaliyetleri sürekli oluyor mu?`,`Kurum çapında katılım sağlanıyor mu?`, `Tüm süreç alanlarında iyileştirmeyapılıyor mu?`, ve `Süreç iyileştirmeye katkı ile çalışanın eğitimi, tecrübesi ve göreviarasındaki ilişki nedir?` gibi soruları cevaplayan bir çoklu vaka çalışması ile bueksikliği gidermeyi amaçlamaktadır. Çalışmada uygulanan yöntem üç aşamadanoluşmaktadır. İlk aşamada kurumdaki çalışanlar tarafından verilen süreç iyileştirmeönerileri öneren kişi, öneri zamanlaması ve öneri içeriği açılarından analiz edilmiştir.İkinci aşamada çalışanların geniş katılımı ve sürekli süreç iyileştirmeye bakış açısıincelenmiştir. Üçüncü aşamada ise ilk iki aşamadaki bulgular kurumlardaki kişiler ileyapılan mülakatlar yardımıyla doğrulanmıştır. Çoklu vaka çalışması sonucundaseviyeli olgunluk modellerinin geniş katılımlı ve sürekli süreç iyileştirme açısındaneksikleri tespit edilmiş ve bu tespitlere dayanarak çözüm önerileri değerlendirilmiştir. During the last two decades, staged process maturity models have been successfullyused by software organizations for process improvement. However, the subject of howeffective these models are in terms of organization-wide continuous processimprovement has not been extensively studied. This study aims to fill this gap byperforming a multiple case study to answer questions such as `Are software processimprovement activities continuous?`, `Is there an organization wide commitment toprocess improvement activities?`, `Do the process improvement activities cover allprocess areas of software development?`, and `What is the relationship between theprocess improvement contribution and an employee's education, experience androle?`. The applied case study methodology consists of three phases. First, the processimprovement suggestions submitted by target organizations' employees are analyzedfrom three aspects, namely the submitter, timing, and content characteristics. In thesecond phase, the employees' perception regarding the organization-wide continuousprocess improvement activities are analyzed. The third phase validates the findings ofprevious two phases by the help of qualitative interviews performed with theorganization members. The multiple case study shows that there are shortcomings withrespect to organization-wide continuous process improvement. Based on thesefindings, improvement opportunities for staged models are discussed.
Collections