Measuring empirical bias toward ergativity and accusativity
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yalın bir geçişli cümle için altı farklı olası sözdiziminden yola çıkıldığındamaruz kalınan örnekler İngiliz bebeklerde zamanla belirgin bir şekilde Özne-Yüklem-Nesne (ÖYN) dizilimini yeğleme eğilimi oluşturmaktadırlar. AncakÖYN dizilimli bir dil için kılımlı (ergative) ve belirtmeli (accusative) olmaküzere iki farklı sözdizimi olasılığı bulunmaktadır. Kılımlılığın ya da belirtme-liliğin edinimi, yüzeyde ikisi de benzer yapılara sahip oldukları için daha kar-maşıktır. Bu tezde CHILDES Eve veritabanı kullanılarak bebeğin maruz kal-dığı örnekler üzerinden sekiz sözdizimsel olasılığı da değerlendirip doğru-sunu edinebildiği gösterilecektir. Bunu yaparken de olasılıksal öğretime açık,dağarcık odaklı birleşimsel ulamsal dilbilgisi (CCG - Combinatory CategorialGrammar) kullanılacaktır. Starting with six word order possibilities for a basic transitive clause, exposeddata can bias English children to the point of making a categorial distinctionfor SVO. However, for an SVO language there are two categorial possibil-ities, an ergative and an accusative one. The acquisition of ergativity andaccusativity is a complex phenomenon, since they both have similar phono-logical structure for the baby. We show, using Eve database of CHILDES,that these possibilities can be acquired from exposed data, to the extent thatfor any transitive clause there are actually eight possibilities available to thechild. We do so using the radically lexicalized and probabilistically trainablegrammar formalism of Combinatory Categorial Grammar.
Collections