İnsansız hava aracı fotogrametrisinde yer kontrol noktalarının konum doğruluğuna etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsansız Hava Aracı (İHA) fotogrametrisinde, yer kontrol noktasının geometrisi ve sayısı doğrudan üretilen nokta bulutunun konum doğruluğunu etkilemektedir. Yer kontrol noktaları (YKN), yersel jeodezik yöntemlerle uçuştan önce çalışma bölgesine tesis edilen ve hava fotoğraflarında değerleme esnasında seçilebilen noktalardır. Hem fotogrametride hem de uzaktan algılamada fotoğrafların ve görüntülerin, görüntü koordinat sistemi ile yer koordinat sistemi arasındaki ilişkinin kurulmasını sağlamaktadır. Bu çalışmamızda, İHA fotogrametrisinde yer kontrol noktalarının dağılımı, geometrisi ve sayısının üretilen nokta bulutu ve konum doğruluğuna etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Bu çalışma için topoğrafik özellikleri ve geometrisi farklı üç farklı çalışma bölge seçilmiştir. Seçilen bölgelerde yer kontrol noktalarının dağılımı, geometrisi ve sayısı değiştirilerek analizler gerçekleştirilmiştir. Bu analizler sonucunda hata miktarları değerlendirilerek yer kontrol nokta tasarımı ile konum doğruluğu arasındaki ilişki incelenmiştir. İncelemeler sonucunda İHA Fotogrametri yönteminde konum doğruluğunu artırmak için YKN sayısından ziyade ağ dizaynının daha önemli olduğu gözlenmiştir. Bunun yanı sıra YKN ağ dizaynında çalışma sahası topoğrafik değişimi, geometrik yapısı ve YKN'ler arası mesafenin en önemli faktörler olduğu belirlenmiştir. In Unmanned Aerial Vehicles (UAV) photogrammetry, the geometry and number of the ground control point (GCP) directly affect the position accuracy of the generated point cloud. Ground control points are points that can be selected during the processing in the aerial photographs, which are installed in the working area before the flight by terrestrial geodetic methods. It enables the relationship between the image coordinate system and the ground coordinate system in both photogrammetry and remote sensing.In this study, the effect of the distribution, geometry and number of ground control points on point cloud and position accuracy in UAV photogrammetry were investigated. For this study, three different fields with topographic characteristics and geometry were selected. Analyzes were carried out by changing the distribution, geometry and number of ground control points in selected areas. As a result of these analyzes, the error amounts were evaluated and the relationship between ground control point design and position accuracy were examined. As a result of this investigation, it has been observed that network design of GCP is more important than account of GCP in order to increase position accuracy in UAV Photogrammetry method. On the other hand, it was determined that the topographic change, geometric structure and distance between GCPs were the most important factors in GCP network design.
Collections