Sivas il merkezinde bulunan bir okulun okul yönetimi bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Sivas il merkezinde bulunan bir okulun okuldaki yönetim faaliyetleri bakımından, bir okul yöneticisinin yaşam boyu edindiği deneyimlerin okul yönetimine olan etkisini gözlemlemek, okul yöneticisinin gözüyle okulu tanımak ve analiz etmektir. Bunun yanı sıra okul yöneticisinin okulda gerçekleştirdiği ve gerçekleştirmek istediği projelerin ortaya çıkabilecek okul yönetim işleyişine olan etkisini araştırmaktır. Yapılan araştırmalarla öğretmenlerin okul yöneticisini ve var olan yönetim şeklini nasıl tanımladığı ile ilgili düşüncelerini nitel veriler aracılığıyla tespit etmektir. Çalışmanın amaçları doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve durum çalışması (örnek olay) deseni benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniklerine göre belirlenmiştir. Ayrıca kolay ulaşılabilir örnekleme yönteminden de faydalanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacının geliştirmiş olduğu yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Geliştirilen görüşme formunda okul yöneticisi için çeşitli sonda soruları ile desteklenen on dört tane açık uçlu soru ve öğretmenler için on iki tane açık uçlu soru bulunmaktadır. Öğretmenlerin görüşleri alınırken odak grup görüşme yönteminden faydalanılmıştır.Araştırmaya 2018-2019 öğretim yılı güz döneminde Sivas il merkezinde bulunan bir okulda görev yapan bir okul yöneticisi ve yirmi iki öğretmen katılmıştır. Okul yöneticisi ve öğretmenler ile yapılan görüşmeler önceden belirlenen bir zaman diliminde gerçekleştirilmiş ve görüşmelerden elde edilen verilerin deşifresi yapılarak metin şekline getirilmiştir. Elde edilen verilerin betimsel analizi yapılmış ve alt problemlere göre şekiller oluşturularak yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler okul yönetimi bakımından ayrıntılı incelenerek, bir okulun yapısı, işleyişi bütün bir sistem olarak analiz edilmiştir. Bu amaçla ilk olarak okul yöneticisinin yaşantısının okul yönetimi üzerindeki etkilerine değinilmiş, okul yöneticisinin anlattıklarından yola çıkılarak okul genel bir sistem olarak her yönden ele alınmıştır. Öğretmenlerin de okul yöneticisi ve okulun yönetim şekline ilişkin görüşleri dikkate alınarak araştırmacı tarafından oluşturulan şekiller yorumlanmıştır. Araştırma, okul yöneticisinin yaşantısına kişilik özellikleri ve iletişim yönüyle bakılarak liderlik ve yöneticilik yaklaşımı incelenmiştir. Okul yöneticisinin okula bakış açısına dikkate edilerek okulun bürokratik işleyişi, güçlü ve zayıf yönleri, vizyonu ve misyonu ele alınmıştır. Okul yöneticisinin çatışmayı çözme ve disiplini sağlama, akademik ve sosyal alanda geliştirdiği projeler ile okul yönetimi kapsamında okul yöneticisinin okulda geliştirdiği projeler ve geliştireceği projeler, başarıyı ve öğretmen motivasyonunu artırma yolları incelenmiştir. Okul yöneticisinin öğrenci-öğretmen-veli ile etkileşimi dikkate alınmıştır. Ayrıca okul yöneticisinin öğrencilerden, öğretmenlerden, velilerden talep ve beklentileri ele alınmıştır. Son olarak elde edilen okul yönetimi kavramlarıyla bir okulun yönetim işleyişi ortaya konulmuştur.Bir okul yönetiminin işleyiş sürecinde, okul yönetiminde ön plana çıkan kavramların liderlik ve yöneticilik olduğu görülmüştür. Bu bağlamda okul yöneticisinin müdür yardımcıları, öğretmenler, öğrenciler ve veliler arasındaki etkileşimi ele alınmıştır. Ortaya çıkan etkileşimle beraber okulun geliştirilmesi adına ihtiyaç duyulan kavramlar oluşturulmuştur. Bu kavramlar, okul yöneticisi ve yaşantısı, okulun bir örgüt olarak ele alınması, fiziki koşullar, güçlü ve zayıf yönler, fırsat ve tehlikeler, vizyon ve misyon, kültürel unsurlar ve bürokrasi, çatışma durumları ve çözüm yolları şeklinde sayılabilir. Bu kavramlarla birlikte üretilen projelerin, okulun akademik ve sosyal başarısına katkısına yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul, Okul Yönetimi, Okul Yöneticisi. The aim of this study is to observe the effect of a school administrator's life-long life on school management in the context of school management of a primary / secondary school in Sivas province, to recognize and analyze the school through the eyes of the school administrator, to examine the bureaucratic works carried out in the school The aim of this course is to investigate the effect of the projects that it wants on the school management model that may arise, and to determine the opinions of the teachers about the school manager and what they pay attention to while conducting the school administration through qualitative data.For the purposes of the study, qualitative research method was used and case study (case study) pattern was adopted. The participants of the study were determined according to the criterion sampling techniques, one of the purposeful sampling methods. In addition, easily accessible sampling method was used. The data of the study was collected by a semi-structured interview form developed by the researcher. In this interview form, there are fourteen open-ended questions supported by various probe questions for the school principal, and twelve open-ended questions for assistant principals and teachers.In the fall semester of the 2018-2019 academic year, a school principal, two assistant principals and twenty teachers working in a Primary / Secondary School in Sivas Province participated in the study. Interviews with school principals, deputy principals and teachers were made by prior appointment and the data obtained from the interviews were decoded and converted into text files. The obtained data were analyzed descriptively and interpreted by creating concept maps according to sub-problems. The data obtained from the research were analyzed in detail in terms of school administration and the structure and functioning of an elementary and secondary school were analyzed as a whole system. For this purpose, first of all, the effects of the life of the school administrator on the school administration were mentioned, and the school was dealt with in every aspect as a general system based on what the school administrator told; The concept maps created by the researcher were interpreted by taking into consideration the views of the deputy principals and teachers about the school administrator and the school management style.Research; The personal characteristics of the school administrator, the direction of communication and the style of management; As the school manager's leadership-management approach and school management; School administrator's point of view and school's physical conditions within the scope of school management, strengths and weaknesses of the school, opportunities and danger situations of the school, the vision and mission of the school, as the story of the school; Academic and social projects developed by the school administrator and the projects that the school administrator develops in the school and the projects to be developed in the school, ways to increase academic and social success and ways to increase teacher motivation as a way of improving the school manager's interaction with the student-teacher-parent and within the scope of school management The relationship between the school administrator and student-teacher-parents, ways of solving the conflicts in the school administrator and the demands and expectations of the students, teachers and parents are discussed and a school management model is proposed based on these findings.In the proposed school management model; It is seen that the prominent concepts in school management are leadership and management. In this context, the interaction of the school principal among the deputy principals, teachers, students and parents is discussed. Together with the resulting interaction, the concepts needed for the development of the school were created. These concepts; school manager and his / her life, addressing the school as an organization, physical conditions, strengths and weaknesses, opportunities and dangers, forming vision and mission, cultural elements and bureaucracy, contribution of conflict situations and solutions to school development; The effect of social success on the development of the school.Key Words: School, School Management, School Administrator Page.
Collections