Üniversite öğrencilerinin narsisizm düzeyleri ile kendini sabotaj düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; çok farklı alanlarda yapılmış araştırmalara konu olan narsisizmin üniversite öğrencilerindeki düzeyini ve eğilimini belirlemek ve son yıllarda ülkemizde özellikle eğitim bilimleri ve daha özelde de rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında yeni çalışılmakta olan kendini sabotaj ile ilişkisini ortaya koymak ve çeşitli değişkenler açısından ele almaktır.Araştırmada; nicel yöntem ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2018-2019 akdemik yılında, İç Anadolu bölgesinin orta büyüklükteki bir ilinin üniversitesindeki farklı fakülte ve yüksekokullarda öğrenimine devam eden 580 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde basit-tesadüfi örnekleme kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçları; Narsistik Kişilik Envanteri, Kendini Sabotaj Ölçeği ve Demografik Bilgi Formudur. Verilerin analizinde; IBM SPSS 23 Paket Programı kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiye; bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA), Post Hoc testleri, Levene varyans homojenliği testi, regresyon analizi ve Pearson korelasyon katsayısı gibi teknikler kullanılmıştır.Araştırma sonucunda; narsisistik kişilik puanlarının öğrenim görülen fakültelere göre farklılaştığı görülmüştür. Diğer değişkenler açısından herhangi bir farklılığa rastlanmamıştır. Kendini sabotaj puanlarında ise cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kadınlarda kendini sabotaj düzeyi erkeklere göre daha yüksek çıkmıştır. Bunun dışında kendini sabotaj puanları öğrenim görülen fakülteye göre de farklılaşmaktadır. Diğer değişkenler açısından ise herhangi bir farklılağa rastlanmamıştır. Narsisistik kişilik düzeyi ile kendini sabotaj düzeyi arasındaki ise çok zayıf negatif yönlü bir ilişki bulunmuş ve anlamlı ilişki olmamasına rağmen narsisistik kişilik puanlarının kendini sabotaj düzeylerinin bir tahmin edicisi olabileceği varsayılarak yapılan regresyon analizi sonucunda da istatistiksel olarak anlamlı bir sonuca ulaşılamamıştır.Araştırma bulguları ışığında; farklı örneklem gruplarıyla yeni çalışmalar yapılabilir. Narsisizm ve kendini sabotaj düzeyini araştıran deneysel ve karma yöntemli araştırmalar yapılabilir.Anahtar Sözcükler: Narsisizm, kendini sabotaj/kendini engelleme The purpose of the present research is to determine the university students' level and tendency of narcissism, which is the subject of the researches conducted in many different fields, to reveal its relationship with self-sabotage, which has been studied in recent years in our country, especially in the field of educational sciences and more specifically in the field of psychological counseling and guidance, and to discuss it with regards to various variables.In the study, quantitative method and relational screening model were used. The study group consists of 580 students who continue their education in different faculties and colleges in university of a middle-sized province Central Campus in the 2018-2019 academic year. Simple- random sampling were used in determining the study group. Measurement tools used in the research are the Narcissistic Personality Inventory, the Self-Sabotage Scale and the Demographic Information Form. IBM SPSS 23 Package Program was used in data analysis. To assess the relationship between the variables, independent samples t test, one-way variance analysis (One Way ANOVA), Post Hoc tests, Levene homogeneity of variance test, regression analysis and Pearson correlation coefficient were used.As a result of the research, it was observed that the narcissistic personality scores differed according to the faculties in which the students were studying. There were no differences in terms of other variables. There was a significant difference in self-sabotage scores in terms of gender. In women, the level of self-sabotage was found to be higher than that of men. Apart from that, the self-sabotage scores differed according to the faculties in which the students were studying. No differences were found in terms of other variables. There was a very weak negative correlation between the level of narcissistic personality and the level of self-sabotage; and although the correlation was not significant, assuming that narcissistic personality scores could be a predictor of self-sabotage levels, a regression analysis was conducted, in which no statistically significant result could be obtained.In the light of the research findings; new studies can be conducted with different sample groups. Experimental and mixed method investigations of narcissism and self sabotage can be done.Keywords: Keywords: Narcissism, self-sabotage/ self-handicapping
Collections