Vatanseverlik değeri ile çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Değerler eğitimi son yıllarda en çok üzerinde durulan konulardan biridir. Bunun sebebi olarak toplumda görülen birtakım sorunların baş göstermesi söylenebilir. Yaşadığımız toplumda insanlar barış, adil olma, vatansever olma gibi değerlere yeterince sahip çıkamamakta dolayısıyla günlük hayatta uyumsuzluk, topluma entegre olamama gibi bazı sorunlarla karşılaşmaktadır. Böyle sorunların önüne geçmek adına eğitimin öncelikli olarak işe koyulması kaçınılmazdır. Eğitimde birçok teoriler sorunlarla başa çıkmada ya da beceri ve değerlerin öğretilmesinde etkili olabilmektedir. Bu teorilerden birisi Gardner'ın çoklu zekâ kuramıdır. Bu kuram eğitimde birden fazla zekâya hitap edilmesi yolunda etkili bir araç olmuştur. Değerler ile zihin arasındaki ilişkinin bulunması toplumda var olan sorunların çözülmesine katkı sağlayabilmektedir. Vatanseverlik değeri öğretim programında yer alan bir değerdir. Vatanseverliğin literatürde en fazla üzerinde durulan boyutları kör ve yapıcı vatanseverliktir. Dolayısıyla bu çalışmada bireylerin zekâ alanlarının öğretim programlarında değer olarak kabul edilen vatanseverlik tutumlarına etkisini bulmak amaçlanmıştır. Ülkemizde milli bir değer olarak kabul edilen vatanseverlik değeri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişki ile ilgili üniversite öğrencilerine yönelik pek fazla araştırmaya rastlanılmamış olmasıyla literatüre katkı sağlamak adına bu çalışma gerekli görülmüştür. Bu araştırmanın amacı üniversitede öğrenim gören bireylerin çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik değeri arasında bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ilindeki 2018-2019 öğretim yılı Cumhuriyet Üniversitesi halkla ilişkiler ve tanıtım, PDR, beden eğitimi, veterinerlik, matematik, resim, Türkçe ve müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinden 238'i kadın ve 162'si erkek olmak üzere toplam 400 kişi oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini seçerken kolay ulaşılabilirlik esas alınmıştır. Amaçlı örneklem tekniği kullanılmıştır. Yazıcı ve F. Yazıcı (2010)' nın yaptığı `yurtseverlik tutum ölçeği` ile Saban (2002)'ın `Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Envanteri` kullanılmıştır. Verilere Spss 25'te, Regresyon, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi yapılmıştır. Sonuçlara göre; öğrencilerin bazı çoklu zekâ alanları ile vatanseverlik (kör vatanseverlik/yapıcı vatanseverlik) tutumları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur. Values education is one of the most emphasized issues in recent years. It can be said that the cause of this is the beginnig of some problems seen in society. In society we live in people do not sufficiently support values such as peace, fairnes, patriotism; therefore, they face problems such as non-compliance with daily life and integration to society. In order to avoid such problems, it is inevitable that education should be prioritized. Many theories in education can be effective in dealing with problems or in learning skills and values. One of these theories is Gardner's multiple intelligence theory. This theory has been an effective method of adressing multiple intelligences in education. The relationship between values and mind can contribute to the solution of existing problems in society. The value of patriotism is a value included in the teaching program. The dimensions of patriotism that are emphasized more than literatüre are blind and constructive patriotism. Therefore, the aim of this study, is to find the effect of individuals areas of intelligence on patriotic attitudes which are accepted as value in the curriculum. The study was deemed neccessary in order to contribute to the literatüre because there are many studies an university student about the relationship between patriotism value and multiple areas of intelligence, which is accepted a national value in our country. The aim of this study is to determine whether there is a relationship between the multiple intelligence areasand the patriotic value of individuals who are teaching at university. In the study relational survey model one of the quantitative research methods was used. The study group of the research consists of 400 people, 238 female and 162 male, from students of public relations and publicity, PCG, gymnastics, veterinary medicine, mathematics, art, Turkish and music teaching in Cumhuriyet University in Sivas in 2018-2019 academic +6year. Easy accessibility based on the sample of the study. Purposeful sampling technique was used.Yazıcı and F. Yazıcı (2010)'s `Patriotic attitude scale` and Saban (2002)'s `Self-assessment inventory in the area of multiple intelligence` was used. Regresyon, Mann Whitney U and Kruskall Wallis test were performed at SPSS 25. According to the results; a positive weak correlation was found between student's some multiple areas of intelligence and patriotism (blind patriotism/constructive patriotism) attitudes.
Collections