Teknik kulak eğitiminde spektral değişkenler: Müzik teknolojisi eğitimi alan öğrencilerin mesleki işitme yetilerini geliştirmek üzere inovatif bir uygulama önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZTÜRK, Mahir. Teknik Kulak Eğitiminde Spektral Değişkenler: Müzik Teknolojisi Eğitimi Alan Öğrencilerin Mesleki İşitme Yetilerini Geliştirmek Üzere İnovatif Bir Uygulama Önerisi, Yüksek Lisans Tezi, Sivas, 2019 Teknik Kulak Eğitimi, işitsel niteliklere duyarlılığı artırarak analitik dinleme becerilerinin geliştirilmesini amaçlayan mesleki bir işitme eğitimidir. Teknik kulak eğitimiyle ilgili yapılan uygulamalarda spektral değişkenlerden yararlanılır. Teknik Kulak Eğitimi, ses kaydında yaygın olarak kullanılan sinyal işleme parametrelerini ayırt etme çalışmalarını içermektedir. Bu araştırmanın amacı bilgisayar destekli yazılımlardan yararlanılarak, müzik teknolojisinde eğitim alan bireylerin, teknik işitme kabiliyetlerini arttırmaya yönelik bir uygulama yapmaktır. Bu uygulama çerçevesinde öğrencilere spektral değişkenlerin kullanıldığı teknik kulak eğitimi verilmiş ve mesleki işitme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Deneysel araştırma modelinin kullanıldığı bu çalışmaya Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (MAKÜ), Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Müzik Teknolojisi Bölümü 1. sınıfında öğrenim gören 10 öğrenci katılmıştır. Uygulamalar Burdur MAKÜ Müzik Teknolojisi Bölümü kayıt stüdyosunda midi-piyano laboratuvarında toplu olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen test ile toplanmıştır. Veriler analiz edilirken SPSS 22 programı kullanılarak, katılımcıların ön test ve son test puanları karşılaştırılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerden elde edilen puanların ön test ve son testleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığını tespit etmek için ilişkili örneklemler t-testi kullanılmıştır. Ön testte puanların birbirleri arasındaki ilişkilerin incelenmesinde ve son testte puanların birbirleri arasındaki ilişkinin incelenmesinde Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır.Çalışma sonucunda, katılımcılar; Yankılanma Etkileri, Seste Bozulma Seviyesini Tespit Etme, Frekans Tahmini Puanları, Frekans Tepkisi Düzensizlikleri, Ses Seviyesi Değişimlerinin Tahmini, Frekans Bandı Sınırlandırmaları konu başlıklarında, frekans değişimlerini anlama ve mutlak olmamakla beraber frekans aralıklarını tahmin etmede, bir ses sinyalindeki decibel (dB) cinsinden seviye değişikliklerini, ton değişimini, yansışım sürelerinin farkındalığını, sesteki bozulma oranlarını tespit etmede başarılı olmuşlardır. Müzik ve ses teknolojileri üzerine eğitim veren kurumlara `Teknik Kulak Eğitimi` adıyla bir ders konulmasının öğrencilerin mesleki işitme becerilerinin gelişimi açısından faydalı olabileceği düşüncesi ve önerisiyle çalışma tamamlanmıştır. Anahtar kelimeler: Müzik teknolojisi, eğitim, frekans. ÖZTÜRK, Mahir. Spectral Variables in Technical Ear Training: An Innovative Application Proposal for Improving the Professional Hearing Skills of Students Receiving Music Technology Education, Master's Thesis, Sivas, 2019Technical Ear Training is a Professional auditory training given to improve hearing skills and increasing awareness toward auditory qualities. In such trainings, spectral variables are used in practices. Technical Ear Training involves differentiating signal-processing applications, which are frequently used in sound recording. The present study aims to develop an application model in order to increase technical auditory skills of learners in music technologies education by utilizing computer software programs. For the purpose of the study, the participant students were given a auditory skills training where spectral variables were integrated to improve their Professional Hearing skills. The study was designed following experimental research method and was conducted with the participation of ten students in the first grade at Department of Music Technologies, Turkish Music State Conservatory, in Burdur Mehmet Akif Ersoy University (MAKU). The implementations took place in Burdur MAKU, the Department of Music Technologies sound recording studio and midi piano laboratory both individually and in groups. The data for the study was gathered through a test developed by the researchers. For the statistical analyses, SPSS 22 Statistical Package was used and pre-test and post-test scores of the participants were calculated. In order to find out if there were statistically significant differences between the scores of pre- and post-tests; Related Samples T-Test was calculated. As for analyzing the relationships among the scores within pre-test results and within post-test results, Pearson Correlation Test was utilized. The findings reveal that the participant students were successful in the areas of The Effects of Echoes, Identifying Sound Distortion Level, Estimating Possible Frequency Scores, Recognizing Frequency Response Irregularities, Estimating Sound Level Changes, Frequency Band Range as well as in recognizing changes in frequency and, though not always accurately, estimating frequency ranges, identifying level changes in decibels (dB) in a sound signal, recognizing changes in tone, being aware of reflection timing, and identifying distortion rates in sound. The findings of the study implies that integrating a course of ` Technical Music Training` in the educational institutions that provide music and sound technologies education could be helpful to improve learners' Professional Hearing skills. Key words: Music Technologies, education, frequency.
Collections