Argümantasyona dayalı fen laboratuvarı uygulamalarının bilimsel süreç becerileri, laboratuvara yönelik tutum ve yaratıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Argümantasyon bilimsel düşüncelerin, deneysel ya da teorik delillere dayandırıldığı etkileşim sürecinin tamamını kapsar.Ülkemizde, argümantasyona dayalı fen laboratuvarı uygulamalarının öğretmen adaylarına etkisi ile ilgili yeterince çalışma yapılmadığı düşünülmektedir. Bu eksikliği gidermek için; öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin, laboratuvara yönelik tutumlarının ve yaratıcı düşünme becerilerinin var olan öğretim programında yer alan etkinliklerle ve argümantasyona dayalı fen laboratuvarı uygulamaları ile yapılmasının arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlenmesi amaçlanmıştır.Yapılan çalışmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın deney grubunda yer alan öğretmen adaylarına bağımsız değişken olarak Argümantasyona dayalı fen laboratuvarı uygulamaları, kontrol grubunda yer alan öğretmen adaylarına ise var olan öğretim yöntemi kullanılarak dersler yürütülmüştür. Deney ve kontrol gruplarında bağımlı değişken olarak bilimsel süreç becerileri, fen laboratuvarına yönelik tutum ve yaratıcılık belirlenmiştir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 3. sınıfta eğitim gören öğretmen adaylarıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deney grubunda 41 ve kontrol grubunda 41 olmak üzere toplam 82 öğretmen adayı yer almıştır.Yapılan çalışmada öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini ölçmek için `Bilimsel Süreç Becerileri Testi`, Fen Laboratuvarı dersine yönelik tutumlarını belirlemek için `Fen Bilimleri Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği`, yaratıcılıklarını belirlemek için de `Yaratıcı Düşünme Becerisi Ölçeği` uygulanmıştır. Elde edilen verileri analizinde ise istatistiksel yöntemlerden t-testi kullanılmıştır.Yapılan çalışma sonucunda; argümantasyona dayalı fen laboratuvarı uygulamalarının öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini artırdığı ancak fen laboratuvarına yönelik tutumlarını ve yaratıcılık becerilerini etkilemediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca cinsiyetin bilimsel süreç becerileri, fen laboratuvarına yönelik tutum ve yaratıcılığa etkisi olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları kapsamında Fen Laboratuvarı dersinde kavramların anlamlandırılmasını sağlayan temel beceriler olan bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasında argümantasyona dayalı laboratuvar uygulamalarının uygulanmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. Argumentation includes the whole process of interaction in which scientific thoughts are based on experimental or theoretical proofs. It is thought that there is not enough work about the effects of science lab applications based upon the argumentation on prospective teachers. To fill this gap, it is aimed to identify that whether there is a significant difference between doing scientific process skills, attitudes for laboratory and creative thinking skills of prospective teachers with the activities in existing curriculum and doing it with science lab applications based on the argumentation or not.In this study, control group pre-test post-test quasi-experimental design was used. In this context, lessons were carried out by using existing teaching method with prospective teachers in control group and science lab applications based on argumentation with prospective teachers in experimental group of the study as independent variable. Scientific process skills, attitude for science lab and the creativity were determined as dependent variable in experimental and control groups.This study was carried out in 2016-2017 fall term with 3rd grade prospective teachers studying in Cumhuriyet University Department of Science Education. 41 in experimental group, 41 in control group and totally 82 prospective teachers took part in this study.In this study, `Scientific Process Skills Test` to evaluate prospective teachers' scientific process skills, `Attitude Scale for Science Lab` to identify their attitude for science lab class and `Creative Thinking Skill Scale` to identify their creativity were applied. T-test of statistical methods was used for analysing acquired data.In consequence of the study, it is inferred that science lab applications based on argumentation improves science process skills of prospective teachers but do not affect their attitude for science lab or their creativity skills. Besides, it is inferred that gender doesn't have any impact on science process skills, attitude for science lab or creativity. Within the context of study results, it is thought that applying science lab applications based on argumentation while gaining scientific process skills which are basic skills providing explanation for the concepts in science lab class.
Collections