İlkokula farklı yaş gruplarında başlamış ortaokul öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynakları ve benlik saygısı bakımından karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilkokula farklı yaş gruplarında başlamış ortaokul öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynakları ve benlik saygısı bakımından karşılaştırılmasını amaçlayan betimsel bir çalışma olarak hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilkokula farklı yaş gruplarında başlamış ortaokul öğrencileri, benlik saygısı düzeyleri ve öz yeterlik inancı kaynakları bakımından karşılaştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin cinsiyet, okul öncesi eğitim alma durumu, anne - baba eğitim düzeyi gibi ara değişkenler açısından da farklılaşma durumları incelenmiştir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan çalışmanın araştırma deseni kesitseldir. Araştırmanın araştırma grubunu Malatya İlinin 2 merkez ilçesinde yer alan 278'i kız, 215'i erkek toplam 493 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu çalışma grubu uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiştir.Araştırma verilerinin toplanması sürecinde kişisel bilgi formu, Coopersmith Özsaygı Envanteri ve Öz Yeterliğin Kaynağı Ölçeğinden yararlanılmıştır. Veri analizi sürecinde SPSS 17.00 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sorularını cevaplamak için verilerin normallik varsayımlarının sınanmasının ardından ilişkisiz örneklemler için t testi, ilişkisiz örneklemler için varyans analizi (ANOVA) istatistikleri yapılmıştır.Araştırmanın t testi analizi bulgularına göre öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinde cinsiyete göre manidar bir farklılaşma görülmemiş ancak okul öncesi eğitim alma durumuna göre manidar bir farklılaşma görülmüştür. Öz yeterlik inancı kaynaklarında ise cinsiyet bakımından manidar bir farklılaşma görülürken, okul öncesi eğitim alma durumuna göre manidar bir farklılaşma görülmemiştir. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılaşma göstermemektedir. Öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin anne - baba eğitim düzeyine göre farklılaşmasına bakıldığında baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılaşma görülmezken anne eğitim düzeyine göre farklılaşma görülmektedir. Öz yeterlik inancı kaynaklarında ise sınıf düzeyine göre manidar bir farklılaşma görülürken, anne - baba eğitim düzeyine göre manidar bir farklılaşma görülmemektedir. Farklı yaş gruplarında ilkokula kaydolan öğrencilerin benlik saygısı ve öz yeterlik inancı bakımından karşılaştırıldığı tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre öğrencilerin ilkokula kaydoldukları yaş aralığına göre benlik saygısı düzeylerinde manidar bir farklılaşma görülürken, öz yeterlik inancı kaynaklarında farklılaşma görülmemektedir. This research was prepared as a descriptive study aiming to compare the self-efficacy beliefs and self-esteem of middle school students who started primary school in different age groups. For this purpose, secondary school students who started primary school in different age groups were compared in terms of self-esteem levels and self-efficacy sources. Also, the self - esteem levels of the students were examined in terms of different variables such as gender, pre - school education, parental education level. The study design of quantitative research was cross-sectional. The study group consists of 493 secondary school students including 278 girls and 215 boys who were selected from 2 central districts of Malatya province. This study group was selected by appropriate sampling method. Personal information form, Coopersmith Self-Esteem Inventory and Source of Self-Efficacy Scale were used during the data collection process. SPSS 17.00 package program was used in the data analysis process. Unrelated samples t test and ANOVA statistics have been implamented, after normality assumptions testing of the data in order to answer the research questions. According to the results of the t-test analysis, there was no significant difference in self-esteem levels according to gender, but there was a significant difference according to pre-school education level. There was a significant difference in self-efficacy belief sources in terms of gender, but there was no significant difference in terms of pre-schoool education. According to the results of one-way analysis of variance, self-esteem levels of students do not show a significant difference according to grade level. When look at the self - esteem levels of the student according to difference of their parents' education level, there is no significant difference according to their fathers' education level despite there is differentiation according to their mothers' education level. In the sources of self - efficacy belief, there is a significant differentiation according to class level, while there is no significant differentiation according to parents' education level. According to the results of one-way analysis of variance, students who enrolled in primary school in different age groups were compared in terms of self-esteem and self-efficacy beliefs, there is no significant differentiation according to self efficacy belief sources but there is differentiation according to self - esteem levels.
Collections