Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile ruminatif düşünme biçimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile ruminatif düşünme biçimlerinin çeşitli değişkenler ile ilişkisini incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeline dayalı olarak yapılan betimsel bir çalışmadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış, farklı fakültelerden cinsiyet dengesi sağlanacak şekilde seçim yapılmasına dikkat edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 öğretim yılında Sivas Cumhuriyet Üniversitesinin dört farklı fakültesinde farklı sınıflarda öğrenim gören 569 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde Kişisel Bilgi Formu, Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve Ruminatif Düşünme Biçimi Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sorularını cevaplamak amacıyla İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Yapılan t-Testi sonucunda elde edilen bulgular üniversite öğrencilerinin ruminatif düşünme biçimi puan ortalamalarının cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığını ortaya koymaktadır. Kadınların ruminatif düşünme biçimi puan ortalamaları erkeklerinkinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Tek yönlü varyans analizi sonucunda elde edilen bulgular üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin ve ruminatif düşünme biçimi düzeylerinin sınıf, fakülte, anne ve baba eğitim durumuna göre anlamlı farklılık göstermediğini ortaya koymaktadır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyi puan ortalamaları ile ruminatif düşünme biçimi puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ve cinsiyet değişkeninin ruminatif düşünme biçimlerini yordadığı bulunmuştur. This research is a descriptive study based on relational survey model in order to examine the relationship between conscious awareness levels and ruminative thinking styles of university students with various variables. In the research, purposeful sampling method was used and attention was paid to the selection of gender balance from different faculties. The study group of the research consists of 569 students studying in different classes in four different faculties of Sivas Cumhuriyet University in 2018-2019 academic year. Personal Information Form, Mindfulness Scale and Ruminative Thinking Scale were used in the data collection process. Data were analyzed using SPSS 21 package program. In order to answer the research questions, normality assumptions were tested, then t-Test, ANOVA, Pearson Product-Moment Correlation Analysis and Multiple Linear Regression Analysis were used for unrelated samples. Findings obtained from the t-test showed that the ruminative thinking style scores of university students differ significantly according to the gender variable. Women's ruminative thinking scores were significantly higher than men's. Findings obtained as a result of one-way analysis of variance revealed that university students' mindfulness levels and ruminative thinking styles did not show significant differences according to grade, faculty, mother and father education level. As a result of the correlation analysis, it was found that there was a positive and moderate relationship between mindfulness level scores and ruminative thinking style scores of university students. As a result of multiple linear regression analysis, it was found that university students' mindfulness level scores and gender variable predicted ruminative thinking scores.
Collections