Ortaöğretim öğrencilerinin genelleme becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin genelleme becerilerini sınıf ve akademik başarıya göre incelemek ve genelleme becerisinde farklı görsellerin etkisini araştırmaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile yapılan bu çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. 1.aşamaya 2019-2020 eğitim öğretim yılında Antalya ilinde özel bir Fen lisesinde öğrenimlerine devam eden 9. sınıflardan 63, 10. sınıflardan 56, 11.sınıflardan 61 öğrenci katılmıştır. 6 şubeden oluşan 9,10 ve 11.sınıflar için sadece A, B ve C şubelerindeki öğrenciler ile çalışma yapılmıştır. Bu şubeler okuldaki akademik başarıya göre seviye grupları olarak ayrılmaktadır. A en iyi, B orta C de ortanın altı olarak sınıflandırılmaktadır. 2.aşamada ise 1.aşamada uygulanan `Aşama 1` çalışmasında doğru sayısı fazla olan 3 öğrenciden gönüllü 1 öğrenci ile çalışma yapılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde öğretmen olan araştırmacının görev yaptığı okul olması nedeni ile kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın her bir aşamasında paralel soruların yer aldığı beş sorudan oluşan veri toplama araçları kullanılmıştır. Öğrencilerden elde edilen verilerin analizi içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar özetlendiğinde, 1.aşamadaki soruların tamamını doğru yanıtlayan yalnızca 2 öğrenci olmuştur. Bunlardan 1 tanesi 9.sınıf diğeri ise 11.sınıftandır. Toplamda 5 sorudan en az 4 doğru yapan 18 öğrenciden 7'si 9. ve 11.sınıftan, 4'ü ise 10.sınıftandır. Toplam başarılı öğrenci sayılarına bakarak incelendiğinde 9 ve 11.sınıflarda toplam 7 öğrenci başarılı iken 10.sınıfta ise 4 öğrencinin başarılı olduğu tespit edilmiştir. 9. sınıftaki öğrencilerin liseye geçiş sisteminin daha mantık muhakeme becerisi geliştirdiğinden daha başarılı olabileceği ve 11.sınıfların da akademik düzeylerinin daha gelişmiş olabileceği bakımından 10.sınıflara oranla daha başarılı olduğu söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Genelleme, Genellemenin Düşünme Yolları The aim of this study is to examine the generalization skills of secondary school pupils according to class and academic achievement and to investigate the effect of visual and time on generalization skills. The study conducted through the case study from qualitative research methods was carried out in two stages. 63 pupils from 9th grade, 56 from 10th grade and 61 from 11th grade attended the first stage in a private science high school located in Antalya in the academic year 2019-2020. For the 9, 10 and 11 grades, which consist of six branches, only the pupils in the A, B and C branches were employed. These branches are classified as Level Group A Best, B middle C below middle. In the second stage – in the `Generalization Test 1` study applied in the first stage, a study was conducted with 1 volunteer out of 3 pupils who had more correct numbers. In determining the study group, easy accessible sampling method was utilized because of the school where the researcher worked as a teacher. At each stage of the study, data collection tools consisting of five questions with parallel questions were utilised. The data obtained from the pupils were analyzed by content analysis. When the results obtained from the research findings are summarized, only two pupils answered all the questions in stage 1. One of them is 9th grade and the other is 11th grade. Of the 18 pupils who completed at least four of the five questions in total, seven were from 9th and 11th grade, and four were from 10th grade. When looking at the total number of successful pupils, it was found that seven were successful in 9th and 11th grades, while four pupils were successful in 10th grade.Keywords: generalization, generalization strategies, thinking ways of generalization
Collections