Genel cerrahi servisinde yatan hastaların batın ameliyatı sonrası hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, genel cerrahi servisinde yatan hastaların batın ameliyatı sonrası hemşirelik bakımına ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemek ve cerrahi hastalarının hemşirelik bakımında rehber olacak öneriler sunmaktır.Yöntem: Tanımlayıcı türde olan bu çalışma Muğla ilinde bir üniversite hastanesinde Haziran 2015–Ekim 2015 tarihleri arasında yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini genel cerrahi servisinde en az iki gün yatan, araştırmaya katılmayı kabul eden, bilinci açık olan, Türkçe okuyup anlayabilen, 18-50 yaş arasında olan, psikiyatrik problemleri olmayan 189 hasta oluşturmuştur. Veriler, bireysel özellikler formu ve Newcastle Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği (NHBMÖ) kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler, SPSS Windows 22.0 paket programında veri tabanı oluşturularak değerlendirilmiştir. Bireysel özellikler ile memnuniyet puanları arasındaki ilişkinin incelenmesinde nonparametrik testlerden, Kruskall-Wallis ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 alınmıştır. Kruskall-Wallis testi ile anlamlılık düzeyi p<0,05'in altında çıktığı zaman ileri analiz için, gruplar arasındaki ikili karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların; %55'i (n=104) kadın, %73.5'i (n=139) evli, %47.6'sı (n=90) 41-50 yaş aralığında, %36.5'i (n=69) lise mezunu, %32.8'i (n=62) ev hanımıdır. Çalışmaya katılan hastaların tanılarına göre dağılımları incelendiğinde %39.2'sinin (n=74) kolelitiyazis nedeni ile cerrahi girişim geçirdiği belirlenmiştir. Hastaların %58.2'sinin (n=110) daha önceden hastane deneyimi olduğu belirlenmiştir. Daha önce hastane deneyimi olan hastaların (n=110) önceki hemşirelik bakımından memnuniyetleri incelendiğinde ise %29.1'inin (n=55) memnun olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan hastaların %73'ünün (n=138) kronik hastalığının olmadığı saptanmıştır. En çok belirlenen kronik hastalığın (%8.5, n=16) hipertansiyon olduğu, kronik hastalığı olan hastaların %27'sinin (n=51) evde sürekli ilaç kullandığı belirlenmiştir. Araştırmaya katılan hastaların ameliyat sonrası yatış sürelerinin (%72.5'i, n=137) ve hastanede toplam yatış süresinin (%66.1'i, n=125) 2-4 gün olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan hastaların NHBMÖ puan ortalamasının 69.04±19.20 yani orta düzey olduğu belirlenmiştir. NHBMÖ'ndeki en yüksek puan ortalamasının 80.32±18.39 ile ''Hemşirelerin mahremiyetimize gösterdikleri saygıdan'' ifadesinde, en düşük puan ortalamasının ise 57.78±23.82 ile ''Hemşirelerin sizi kendi evinizdeymiş gibi hissettirmelerinden'' ifadesinde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan hastaların yaşa, cinsiyete, eğitim durumuna, mesleğine, tanısına, daha önceki hastane deneyimine, kronik hastalığına, evde sürekli kullandığı ilaç kullanma durumuna, ameliyat sonrası yatış ve toplam yatış süresine göre NHBMÖ puan ortalamalarının dağılımları karşılaştırıldığında aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı (p=0.247, p>0.05) belirlenmiştir. Hastaların daha önceki hemşirelik bakımından memnuniyetleri ile şu anki hemşirelik bakımından memnuniyet puan ortalamaları karşılaştırıldığında ise aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=0.007, p˂0.05). Sonuç: Çalışmamızın sonucunda, araştırma kapsamına alınan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin orta düzeyde olduğu ve hastaların mahremiyetine yüksek oranda saygı gösterildiği saptanmıştır. Ancak hastaların kendilerini evlerinde gibi hissetmeleri alanında memnuniyet düzeyinin düşük olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle genel cerrahi servisinde tedavi gören hastaların kendilerini evlerinde hissedebilmeleri için gereksinimlerini belirlemeye yönelik çalışmaların ve sonuçları doğrultusunda hemşirelik bakımlarının şekillendirilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Cerrahi Hastası, Hasta Memnuniyeti, Hemşirelik Bakımı, Bakım Kalitesi Purpose: The aim of this study is to determine the level of satisfaction about nursing care after the surgery of patients in general surgery service and to offer suggestions to guide nursing care of surgical patients.Method: This descriptive study was carried out in a university hospital in the province of Muğla between June 2015 and October 2015. The sample of the study consists of 189 patients who hospitalized at least two days in general surgery ward, who agreed to participate the study, who were conscious, who were able to read and understand Turkish, who were aged between 18-50 years and who had not any psychiatric problems. The data were collected by using a individual characteristics form and Newcastle Satisfaction with Nursing Care Scale (NSNS). The collected data were evaluated by creating database in SPSS Windows 22.0 package program. Kruskall-Wallis and Mann-Whitney U tests were used for nonparametric tests in examining the relationship between individual characteristics and satisfaction scores. Significance level is taken as p <0,05. Mann Whitney U test was used for further comparisons when the level of significance is lower than p <0.05 with Kruskall-Wallis test, for binary comparisons between groups.Results: It is defined that the patients 55.5% (n=104) were women, 73.5% (n=139) were married, 47.6% (n=90) were in the 41-50 years group, 36.5% (n=69) were high school graduates and 32.8% (n=62) were housewives. When the distributions according to the diagnosis is determined it is seen that 39.2% (n =74) participant gone over surgery due to cholelithiasis diagnosis. The patients it was found that 58.2% (n=110) had a hospitalization experience before. When the previous hospitalization experienced group (n=110) was assessed it is seen that 29.1% (n=55) of the patients were satisfied from the previous nursing care. It is seen that 73% (n=138) of the patients participated to the study hadn't any chronic disease. In the most determined seen chronic disease (8.5%, N=16) hypertension, patients with chronic disease, 27 % (n=51) constant in the house for drug use has been identified. It was determined that the duration of post-operative stay (72.5%, n = 137) and the total length of hospitalization (66.1%, n = 125) were 2-4 days in the study participants. It was determined that the average level of NSNS was 69.04 ± 19.20, which is the moderate level. The highest score average in NSNS was found as 80.32 ± 18.39 with the `Nurses showing respect to our privacy` statement and the lowest score average was found as 57.78 ± 23.82 with the `Nurses should feel like you were in your own home` statement. There was no statistically significant difference in the distribution of NSNS score averages according to age, sex, education, occupation, diagnosis, previous hospital experience, chronic illness, continuous hospitalization and total length of stay at home (p=0.247, p>0.05). When the average scores of the patients about their previous nursing satisfaction with current nursing with satisfaction were compared, the difference between them is found to be statistically significant (p=0.007, p˂0.05). Conclusion: At the end of our study we found that the level satisfaction of the nursing care of patients was moderate. It was found that patients privacy was highly respected. However it was determined that the level of satisfaction in the field of these patients feeling like they are at home was low. Because of this it is advised to determine researches which the general surgery patients need to feel themselves as if they are at home so that they can guide.Key Words: Surgical Patient, Patient Satisfaction, Nursing Care, Quality of Care
Collections