Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi ile ilişkilendirdikleri görsel metaforların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Ortaokul öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor dersi ile ilişkilendirdikleri görsel metaforların incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın evrenini, Muş (Bulanık İlçesi) İlinde bulunan Fatih Ortaokulu ve 125. Yıl Bulanık Ortaokulunda eğitim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma hakkında öğrenciler bilgilendirilmiş ve ailelerinden veli rıza formu istendikten sonra öğrencilerden ulaşılabilen ve gönüllü olarak çalışmaya katılmayı kabul eden 100 kız (% 50) 100 erkek (%50) toplam 200 öğrenci örneklemde yer almıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla öğrencilere sorulan ''beden eğitimi ve spor sizin için ne ifade ediyor?'' sorusuna cevap olarak resim çizmeleri istenmiş ve veriler bu çizilen resimler doğrultusunda elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan gerekli malzemeler öğrencilere dağıtılmış, öğrenciler kendilerinden istenen resimleri okul rehber öğretmeni ve çalışmanın yürütücüsü eşliğinde çizmişlerdir. Öğrencilere çizim esnasında her türlü geri dönüt sağlanmıştır.Araştırmada; Öğrencilerin çizimleri branşlara göre değerlendirildiğinde 5. sınıf öğrencilerinin çizimlerinin büyük bir çoğunluğunu futbol, oyun ve etkinlik ile voleybol branşlarına yönelik, 6. Sınıf öğrencilerinin çizimleri oyun ve etkinlikten daha çok takım sporlarına yönelik, 7. sınıf öğrencilerinin oyun ve etkinlikten daha çok takım sporları ve bireysel sporlara yönelik, 8. sınıf öğrencilerinin çizimlerinde ise en popüler sporların çiziminin yanı sıra imkânlar doğrultusunda öğrendikleri masa tenisi gibi branşlara yönelik olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin cinsiyete göre hangi branşları resmettikleri incelendiğinde ise 5.sınıf kız öğrenciler oyun ve etkinliğe, ikili mücadele gerektirmeyen sporlara yönelik çizim yaptığı görülürken, erkek öğrencilerin daha çok futbola yönelik resimler çizdiği, 6. sınıfta kız öğrencilerin daha çok voleybol, basketbol, oyun ve etkinlik ve birden fazla branş ile ilgili erkek öğrencilerin futbol ve basketbol ile ilgili çizimler yaptığı, 7. Sınıfta kız öğrencilerin büyük çoğunluğunun voleybol, masa tenisi ve basketbol, erkek öğrencilerin ise neredeyse tamamının futbol ile ilgili resimler yaptığı, 8. Sınıfta ise kız öğrencilerin daha çok voleybol ve birden fazla branş ile ilgili resimler çizerken erkek öğrencilerin daha çok futbol, masa tenisi ve voleybol ile ilgili resimler yaptığı ortaya çıkmıştır.Oyun ve sporla ilişkilendirilerek işlenen derslerin daha iyi bir altyapı olacağı sonucuna rastlanmıştır. Özellikle günümüzde uygulanan 4+4+4 eğitim sistemi gereği daha küçük yaşlarda okula başlanılmasının, ortaokul kademesinin ilk yılında oyuna daha çok ağırlık verilmesi gerektiği sonucunu ortaya çıkarmıştır.Zorlu bir oryantasyon süreci ve oyun ağırlıklı dönem içinde almış olduğu eğitimin etkilerini hisseden öğrencilerin, kendisine uygun branşı arama sürecine girdiği gözlemlenmiştir. Branşlaşma sürecinin başladığı bazı branşların tam olarak öğrenilememesi ve zaman kaybı bu konu için olumsuz bir sonuç olarak gözlendi ve bu durumun yine planlamalara net bir şekilde uygulanarak daha erken yaşlarda beden eğitimi derslerine gerek olduğu sonucuna ulaşılabilir. Eğitim sisteminin bu dönemdeki bir öğrenciyi daha çok akademik alanda başarılı olmaya sevk etmesi, öğrencilerin spor alanında yeteri kadar rahat seçimler yapamaması sonucunu da net bir şekilde gözler önüne sermektedir. Ortaokullarda Beden Eğitimi ve Spor alanında aktif olan öğrencilerin değerlendirilmesi ve akademik olarak ödüllendirilmesinin bu durumun önüne geçeceği ve derse yönelik ilginin artacağı kanısı güçlenmekte, planlamanın bu şekilde yapılmasının olumlu etkiler yaratacağı düşünülmektedir.Araştırmada elde edilen bulgular ışığında ortaokullarda işlenen Beden Eğitimi derslerinin planlaması ve uygulamasının daha verimli olabileceği sonucuna ulaşılmış, daha erken yaşlarda başlanılan beden eğitimi derslerinin başarıyı arttıracağı sonucunu ortaya çıkarmıştır. This study is aiming to research the visual metaphors for physical education courses used by middle school students in Turkey. The participant of the study is 200 middle school students that equal in size of gender, selected from two middle schools in Bulanık. Before the application, students were informed about the study and all permissions were taken from their families one by one. In the study qualitative method were used. Students were asked to draw the meaning of physical education class on a paper and these pictures were used as a data. According to the results 5th grades students used metaphors about football, game and activities. 6th grades students used metaphors about team sports more than game and activity. 7th grades students prefer metaphors about team sport and individual sports equally. 8th grades used metaphors about popular spots. According to the gender while 5th grades female students used non-competitive sports as metaphors, 5th grades mala students often used football as a metaphors in paintings. While 6th grade female students used various metaphors like basketball, volleyball, game and more, 6th grade male students used subjects about football and basketball as metaphors in their paintings. Nearly all 7th grade female students used metaphors like basketball, table tennis and volleyball. On the other hand majority of the 7th grades male students used metaphors about football. 8th grades female students used metaphors with volleyball and different branches as metaphors in their paintings. Beside these 8th grades male students used metaphors about football, table tennis and volleyball.Result also shows that physical education courses that applied in play forms provide better results in learning. Especially in 4+4+4 system, game form physical education courses are more important because of the low age level. In an obligatory orientation period with game forms physical education, students tend to find more suitable sport branches that they would be interested in. In this case students would get rid of negative effects of spot branches investigation period and may be avoid wasting of time on it. By the way it is obvious that spot branches investigation period should be planned clearly and applied carefully in curriculum. Beside these current educations system forces students to have more academic success that barrier sport and game participation among students. It is thought that sport participation should be awarded. By the way students tend to be more active in play grounds and in physical education courses. Results of this study provided important clues on planning and application of physical education courses. Additionally results also mentioned the importance of early inception of physical education courses in child education.
Collections