Sporcu öğrencilerin beden eğitimi ve spor öğretmenlerine yönelik liderlik gücü algısı ile sporda başarı motivasyonu ve takım uyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Sporcu Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerine Yönelik Liderlik Gücü Algısı ile Sporda Başarı Motivasyonu ve Takım Uyumu Arasındaki İlişkilerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Türk sporunun iyi gitmeyen başarı grafiği nedeniyle; Temel ve ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin antrenörlüğünü yapan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerimize yönelik algılarının başarı motivasyonları ve takım uyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi için yapılan çalışmanın spor temel alanı adına önem taşıdığı düşünülmektedir.Bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde hazırlanmış olup, çalışmanın evrenini; Türkiye genelinde bölgesel dağılımlar dikkate alınarak tespit edilen 21 İl Milli Eğitim Müdürlüğü anket izin onayına dayalı olarak, toplam 44 İlk ve Orta Öğretim kurumlarındaki sporcu öğrenci, örneklemini ise bu okullardan tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilen toplam 315 sporcu öğrenci oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak, Wann ve arkadaşları (Wann, D. L., Metcalf, L. A., Brewer, K. R. Whiteside, H. D., 2000), French ve Raven'nın (French, J. Raven, B. H., 1959) geliştirdikleri Sporda Liderlik Gücü-Diğer (SLGÖ-D sporcular formu) ve Türkçeye uyarlama çalışması Konter (Konter, E., 2007) tarafından yapılan sporda liderlik gücü algısı ölçeği, Willis tarafından 1982 yılında geliştirilen ve uyarlaması Tiryaki ve Gödelek Tarafından yapılan Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği (SÖBMÖ) ve W. Neil Widmeyer, Lawrance R. Brawley ve Albert Carron (1985)'nun geliştirdikleri ve Süleyman MORALI tarafından Türkçeye uyarlanan (Moralı, 1994) Takım Birlikteliği (The Measurement of Colesion in Sport Team) envanteri kullanılmıştır.Araştırmada veri analizi olarak, sporcu öğrencilerin demografik bilgileri tanılayıcı istatistik tabloları ile düzenlenmiş, sporcu öğrencilerin liderlik gücü algısı, başarı motivasyonu ve takım uyumu düzeyleri arasındaki ilişkileri tanımlamak üzere pearson corelation analizi kullanılmıştır. Ayrıca, sporcu öğrencilerin liderlik gücü algısı, başarı motivasyonu ve takım uyumu düzeylerinde demografik bulgular açısından anlamlı farklılıkların bulunup bulunmadığını test etmek için ikili gruplarda t-i test analizi, ikiden çoklu gruplarda anova analizi kullanılmıştır. İstatistik analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak esas alınmıştır.Sonuç olarak; çalışmamızda sporcu öğrencilerin öğretmenlerine yönelik liderlik gücü algı düzeylerinin, başarı motivasyonu düzeyleri üzerinde %14,8'lik bir etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Sporcu öğrencilerin başarı motivasyonları ile öğretmenlerinin liderlik gücü düzeyleri arasında pozitif yönde kuvvetsiz ilişki olduğu bulunmuştur. Bireylerin takım uyumu düzeyleri ile öğretmenlerinin liderlik gücü düzeyleri arasında ilişki olmadığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Liderlik Gücü Algısı, Başarı Motivasyonu, Takım Uyumu This study was carried out to examine the relationship between the students' Perceptions of Leadership Power towards Physical Education and Sports Teachers and Achievement Motivation and Team Harmony in Sports. Due to the decreasing success rate of the Turkish sports; it is thought that the study conducted to examine the relationship between team harmony, achievement motivation and the perceptions towards the Physical Education and Sports Teachers who are coaching students in basic and secondary education institutions is of importance to the field of sport.This study has been prepared in relational scanning model and the universe of this study consists of student athletes in a total of 44 primary and secondary educational institutions, which were chosen considering the regional distribution in overall Turkey and were allowed by the approval of 21 Provincial Directorate of National Education; the sample of this study consists of 315 student athletes who were selected by random sampling method from these schools are.In the study, the study of Wann et al. (Wann, DL, Metcalf, LA, Brewer, KR Whiteside, HD, 2000) Leadership Power in Sports - Other developed by French and Raven (French, J. Raven, BH, 1959). (LPS-O athletes form) and its Turkish adaptation study (Konter, 2007), Sports Leadership Power Perception Scale which was conducted by Konter, Sports-Specific Achievement Motivation Scale (SSAMS) which was developed by Willis in 1982 and adapted by Tiryaki and Gödelek, The Measurement of Colesion in Sport Team which was developed by Neil Widmeyer, Lawrance R. Brawley and Albert Carron (1985) and adapted by Suleyman MORALI (Morali, 1994) were used.In data analysis, student athletes' demographic information was arranged with diagnostic statistics sheets; Pearson correlation analysis was used to determine the relationships between the students' perception of leadership power, achievement motivation and team fit levels. In addition, t-i test analysis (in peer groups) and anova analysis (groups made up three or more) were used to test whether there were significant differences in terms of leadership power perception, achievement motivation and team compliance levels in terms of demographic findings. In statistical analyzes, the significance level was taken as 0.05.As a result; In our study, it was found out that teachers' leadership power levels had an effect of 14.8% on the levels of achievement motivation of athletes. It was found that there was a positive weak relationship between the motivation of the students and the leadership power of their teachers. It was observed that there was no relationship between the levels of team adaptation of individuals and their teachers' leadership power levels.Key words: Leadership Power Perception, Success Motivation, Team Harmony
Collections