Bireysel spor ve takım sporu yapan üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve hedef bağlılığı düzeylerinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, bireysel ve takım sporu yapan üniversite öğrencilerindeduygusal zekâ ve hedef bağlılığı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-19 eğitim öğretim yılında Ege Bölgesi'ndebulunan 6 üniversitenin spor bilimleri fakültesi 'nde öğrenim gören, aktif lisanslıolarak bireysel veya takım sporu yapan toplam 427öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve hedef bağlılığı düzeyleriniölçmek için, Schutte vd. (1998) tarafından geliştirilen, Lane vd. (2009) tarafındansporcu popülasyonu için uyarlaması yapılan, Türk sporcu popülasyonuna uygunluğuiçin ise Adiloğulları ve Görgülü (2015) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan'Sporda Duygusal Zekâ Envanteri' ve Hollenbeck vd. (1999) tarafındangeliştirilen, Klein, Wesson, Hollenbeck ve Wright (2001)' ın yeniden düzenlediği,Türkçe uyarlaması Şenel ve Yıldız (2016) tarafından yapılan ''Hedef BağlılıkÖlçeği'' kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel olarak çözümlenmesi vedeğerlendirilmesi için SPSS 22 paket programından yararlanılmıştır. Verilerinnormallik dağılımına incelemek için ise Histogram ve Boxplottan yararlanılmıştır.Araştırmanın alt problemlerine yanıt bulmak amacıyla t-Test, Pearson korelasyonkatsayısı analizi ve Cohen's d analizi yöntemleri kullanılmıştır.Tüm üniversite öğrencileri bazında hem ayrı ayrı bireysel spor yapanlar hem detakım sporu yapan bireylerin, korelasyon analizine göre hedefe bağlılıkları ileduygusal zekâ puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Her birgrupta duygusal zekâ ile hedefe bağlılığın arttığı görülmektedir.Spor yapan üniversite öğrencilerinin hedefe bağlılık ve duygusal zekâ puanlarınınspor türü değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda, hedefe bağlılıkta takım sporuyapanların ortalamalarının bireysel spor yapan üniversite öğrencilerine göre dahayüksek iken, duygusal zekâ ortalamalarının bireysel ya da takım sporu yapmaya görefarklılaşmadığı görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin genel hedefe bağlılık ve duygusal zekâ puanlarının cinsiyet değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda, hem bireysel hem de takım sporuyapan üniversite öğrencilerinin hem duygusal zekâları hem de hedefe bağlılıkları cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Üniversite öğrencilerinin genel anlamda hedefe bağlılık ve duygusal zekâ puanlarının lig statüsü değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda, hem bireysel hem de takım sporu yapan üniversite öğrencilerinin hem duygusal zekâları hem de hedefe bağlılıkları lig statüsüne göre farklılaşmamaktadır. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ puanlarının lig statüsü değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda ise, bireysel spor yapan profesyonel üniversite öğrencilerinin ortalamalarının amatör spor yapan üniversite öğrencilerinin ortalamalarından daha yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmektedir.Çalışma grubu demografik veri dağılımında, 18-23 yaş grubunun, bireysel ve takım sporu yapan öğrencilerinin sporda en aktif olduğu yaş grubu sonucu olarak görülmektedir.Elde edilen veri sonuçlarına dayanarak, takım sporunu hedefe bağlılığına etki ettiği, bireysel olarak profesyonel sporun ise sporcuların duygusal zekâsını etkilediği ayrıca bütün sporcular bazında bakıldığında hedef bağlılıkları ile duygusal zekâları arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, Hedef Bağlılığı, Lig Statüsü, Takım, Bireysel The aim of the study is to investigate the relationship between emotional intelligenceand goal commitment levels in university students doing individual and team sports.The study group of the research consists of 427 students who study at SportsSciences Faculties of 6 universities in Aegean Region in 2018-19 academic year andare licensed athletes doing individual or team sports. In order to measure the level of goal commitment and emotional intelligence in university students, 'Emotional Intelligent Scale' which was developed by Schutte et al. (1998), adapted to athletes by Lane et al. (2009) and adapted toTurkish athletes by Adiloğulları and Görgülü (2015) and 'Goal Commitment Scale' which wasdeveloped by Hollenbeck vd. (1999), revised by Klein et al. (2001) and adapted intoTurkish by Şenel and Yıldız (2016) have been used in the research. SPSS 22 packageprogram has been used for statistical analysis and evaluation of the data. Histogramand Boxplot have beenutilized to examine the normality distribution of data. Inorder to find answers to the sub-problems of the study, t-Test, Pearson correlationcoefficient analysis and Cohen's d analysis have been used. According to the correlation analysis, it has been seen that there is a significant relationship between goal commitment and emotional intelligence scores of both individual sports and team sports individuals on the basis of all universitystudents.Ithas been seen that emotional intelligence and goal commitment increase ineach group. Regarding the type of sport variable, as a result of the comparison of goalcommitment scores and emotional intelligence scores of the university students doing sport, it has been seen that the average of goal commitment scores of thestudents doing team sports is higher than the that ofones doing individual sports;butthe averagescore of emotional intelligence does not differ when type of sport is ateam sport or an individual sport. Regarding the league status variable, as a result of comparison of goal commitment and emotional intelligence scoresof the university students, both the emotionalintelligence and goal commitment of the students doing both individual and teamsports do not differ in respect to league status. As a result of the comparison of emotional intelligence scores of university students in respect to league status variable, it has been seen that the average score of university students doing individual sports professionally is higher than the average score of amateur ones and it isa statistically significant difference. In the demographic data distribution of the study group, it has been seen that 18-23 is theage group students doing individual and team sports are the most active in sports. Based on the data obtained, it can be said that team sports affect their commitment to the goal, and individual sports athletes do professionally affect their emotional intelligence. Besides, regarding all athletes generally, it can also be said that there is a positive relationship between their goal commitment and emotional intelligence. Keywords: Emotional Intelligence, Goal Commitment, League Status, Team, Individual
Collections