Dp600-dp800 saclarının elektrik direnç nokta kaynak yöntemiyle birleştirilmesinde hasar modunun tespiti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, otomotiv sektöründe özellikle kapı dikmelerinde kullanılan DP600- DP800 çelik saçlarının otomotiv sektöründe kullanım alanı fazla olan kaynak yöntemlerinden elektrik direnç nokta kaynağı ile birleştirilmeleriyle elde edilen optimum mekanik özellikleri sağlayan kaynak parametrelerinin belirlenmesi ve hasar modunun tespit edilmesidir. Elektrik direnç nokta kaynaklı birleştirmeleri elde etmek amacı ile 120 kVA gücünde kaynak akımı sağlayan ve kaynak akım kontrollü pnömatik sisteme sahip olan elektrik direnç kaynak makinesi kullanılmıştır. Kaynak zamanı olarak 5, 10, 15, 20, 25 ve 30 periyot (1 periyot=0,02 sn) , Kaynak akım şiddetleri ise 8,2 kA, 9,6 kA, 11,1 kA, 12,5 kA, 14 kA, 15,5 kA, 16,8 kA'e kadar artırılarak değiştirilmiştir.. Elektrot kuvveti sabit olarak 6 kN olarak belirlenmiştir. Elde edilen bağlantılar sonrasında numunelere çekme–makaslama ve çekme–sıyırma testleri uygulanmıştır. Optik mikroskop kullanarak makro boyutta çekirdek boyutları ölçülmüş bunların mekanik özelliklere etkisi araştırılmıştırBağlantıların mikroyapı görüntüleri, EDS analizi ve SEM görüntüleri incelenerek mikro vickers sertlik ölçümleriyle deneyler tamamlanmıştır.Sonuç olarak kaynak zamanı, kaynak akım şiddetinin ve kaynak çekirdeği geometrisinin çekme-makaslama ve çekme – sıyırma kuvvetine etkisi belirlenmiş olup, optimum değerleri belirleyen kaynak akım şiddeti ve kaynak zamanına bağlı olarak kaynak eğrisi grafiğine ulaşılmıştır. The aim of this study is to determine the failure mode and optimum electrical resistance spot welding parameters which give the best mechanical properties of welded joints obtained in the dual phase DP600-DP800 steel couples used in door enforcement bars of cars in automotive industry.To obtain the electrical resistance spot welded joint specimens, an electrical resistance spot welding machine with 120 kVA current capacity and current controlled pneumatic system was used during the experiments. 5, 10, 15, 20, 25 and 30 periods weld times (1 period = 0,02 seconds) and 8,2, 9,6, 11,1, 12,5, 14, 15,5 and 16,8 kA welding currents were selected as welding parameters. The electrode force was stayed constant at 6 kN.The tensile-shear and tensile-peel test were applied to joined specimens. The weld nugget size was measured by means of Stereo Microscope and macro and micro-structures of samples were detected and investigated. The EDS and SEM analyses were exposed to spot welded joints in order to research the effect of weld nugget diameter and geometry on mechanical properties of joints. Finally, the micro hardness measurements were done from base metal to center of weld nugget for all specimens.In the light of findings obtained at the end of this thesis study, the effect of weld time, welding current intensity and weld nugget geometry on tensile-shear and tensile-peel force of spot welded joints were determined. The ideal weld current intensity vs. weld time graph called `weld lobe` was drawn which shows the optimum spot welding parameters in electrical resistance spot welding of dual phase DP600-DP800 steel sheet combinations used in door enrichment bars of cars in automotive industry.
Collections