Spor bilimleri öğrencilerinin kişilik özellikleri ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Spor Bilimleri öğrencilerinin kişilik özellikleri ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu evren içerisinden kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 52 kadın ve 169 erkek olmak üzere toplamda 221 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, John, Donahue ve Kentle (1991) tarafından geliştirilen Türkçe uyarlaması Evinç (2004) tarafından yapılan `Beş Faktör Kişilik Envanteri` (The Five Factor Personality Inventory) ve Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen `Akademik Erteleme Davranışı` ölçeği ve araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` ile toplanmıştır. Toplanan verilere betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi ve person korelasyon analizleri uygulanmıştır. Veriler SPSS 21.0 paket program aracılığıyla çözümlenmiştir.Araştırma bulgularına göre spor bilimleri öğrencilerinin sınıf düzeyine göre kişilik özellikleri alt boyutları olan dışa dönüklük ve yumuşak başlılıkta anlamlı farklılıklar elde edilmiştir (p<.05). Spor bilimleri öğrencilerinin cinsiyet ve yaş gruplarına göre ise kişilik özellikleri alt boyutlarında anlamlı farklılıklar elde edilmemiştir (p>.05). Kişilik özellikleri alt boyutu olan deneyime açıklık ve öz disiplin ile akademik başarı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<.05). Spor bilimleri öğrencilerinin akademik erteleme davranışı puanları ise cinsiyete göre farklılık gösterirken (p<.05); yaş ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık göstermemiştir (p>.05). Akademik erteleme davranışı puanı ile akademik başarı arasında ise anlamlı ilişki elde edilmemiştir (p>.05).Son olarak; spor bilimleri öğrencilerinin akademik erteleme davranışı puanı ile dışa dönüklük puanı (r=-.239; p<.01) arasında negatif yönde düşük düzeyde; akademik erteleme puanı ile duygusal denge (r=,324; p<.01) arasında pozitif yönde orta düzeyde; akademik erteleme davranışı puanları ile yumuşak başlılık (r=-,340; p<.01) ve öz disiplin (r=-,547; p<.01) arasında ise negatif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kişilik, Akademik Erteleme, Spor Bilimleri, Öğrenci The aim of this study is to investigate the relationship between personality traits and academic procrastination behaviors of sports science students. The research was conducted with relational screening model. The population of the study consists of the students of Physical Education and Sports Teaching and the department of Coaching Education of Sakarya University of Applied Sciences. The sample consists of 221 students (52 females and 169 males) who were selected from the population with convenience sampling method. The data of the research was collected with `The Five Factor Personality Inventory`, developed by John, Donahue and Kentle (1991) and adapted to Turkish by Evinc (2004), and `Academic Procrastination Behavior` scale, developed by Cakici (2003), and `Personal Information Form`, created by the researcher. Descriptive statistics, independent groups t-test, one-way variance analysis and Pearson correlation analysis were applied to the collected data. The data were analyzed by SPSS 21.0 package program.According to the findings of the study, there were significant differences, according to class level of the students of sports sciences, in extraversion and dovishness, which are sub-dimensions of personality traits (p <.05). No significant differences were found in the sub-dimensions of personality traits according to gender and age groups of the student of sports sciences (p> .05). There was a positive significant relationship between openness to experience and self-discipline sub-dimensions of personal traits and academic achievement (p <.05). While the academic procrastination scores of the students of sports sciences differed according to gender (p <.05), they did not show significant differences according to age and grade level (p> .05). There was no significant relationship between academic procrastination score and academic achievement (p> .05).Lastly, there were a low-level negative correlation between sports sciences students'academic procrastination score and extroversion score (r=-.239; p <.01), a moderate-level positive significant relation between academic procrastination score and emotional balance (r=,324; p <.01) and a moderate-level negative relationship between academic procrastination scores and dovishness (r=-, 340; p<.01) and self-discipline (r=-, 547; p<.01). Keywords: Personality, Academic Procrastination, Sport Sciences, Student
Collections