Treyler şaselerinde kullanılan s700mc çelik saclarının elektrik direnç nokta kaynağında mekanik özelliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
S700CR çeliği treyler ve kamyon şasilerinde sıkça kullanılmaktadır. Bu çalışmanınamacı, şasilerde sıkça kullanılan S700CR çeliğinin kutu tipi araçların üst yapılarında dakullanılması için elektrik direnç nokta kaynağı ile birleştirilmeleriyle elde edilen optimummekanik özellikleri sağlayan kaynak parametrelerinin belirlenmesidir.Elektrik direnç nokta kaynaklı birleştirmelerini üretmek amacı ile 120 kVA gücünde akımsağlayabilen ve elektrik akım kontrollü pnömatik sisteme sahip olan kaynak makinesikullanılmıştır. Kaynak zamanı 10, 15, 20, 25 ve 30 periyot (1 periyot=0,02 sn) olarakbelirlenmiştir. Kaynak akım şiddetleri ise 6330 A'den 13100 A'e kadar yaklaşık 500'er Aarttırılmıştır. Çalışma esnasında elektrot baskı kuvveti 5 kN olacak şekilde sabitlenmiştir.Üretilen numunuler, çekme-sıyırma ve çekme-makaslama testlerine tabi tutulmuşlardır.Çekirdek boyutları optik mikroskop yardımı ile tespit edilmiştir. Bütün bunlara ek olarakEDS analizi, mikroyapı görüntüleri ve SEM görüntüleri incelenmiş, mikro vickers sertlikölçümleriyle deneyler tamamlanmıştır.Yapılan çalışmanın sonunda kaynak akım şiddeti, kaynak zamanı ve kaynak çekirdeğigeometrisinin çekme-sıyırma ve çekme – makaslama kuvvetlerine etkisi belirlenmiş olup,en iyi değerleri belirleyen kaynak akım şiddeti ve kaynak zamanına bağlı olarak kaynakeğrisi grafiğine ulaşılmıştır. S700CR steel is frequently used in trailer and truck chassis. The aim of this study is todetermine the welding parameters which provide the optimum mechanical propertiesobtained by combining S700CR steel, which is frequently used in the chassis, withelectric resistance point source for use in the superstructure of box type vehicles.A pneumatic, current controlled electrical resistance spot welding machine having 120kVA capacities was used in order to prepare the joined specimens. The weld times wereselected as 10, 15, 20, 25 and 30 periods (1 period=0,02 second). The weld currents wereincreased from 6330 Amperes to 13160 A by 500 A increments. The constant electrodecompression force was determined as 4 kN.The welded specimens were exposed to Tensile-Shear and Tensile-Peel tests. Weld nuggetsizes were measured by steoro-microscope. In addition, the microstructure appearanceswere gained with optical microscope and SEM-EDS analysis, and the micro-hardnesswere measured.In the light of these findings, proper weld cycles, weld current intensities and weld nuggetgeometry were determined at the end of tensile tests. The Weld Lobe showing theoptimum weld time (cycle) vs. weld current intensity (kA) was drawn at the end of thisstudy.
Collections