Futbolda şiddet eylemlerinin gerçekleşmesinde medyanın etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma futbolda şiddet eylemlerinin gerçekleşmesinde medyanın etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada futbolda meydana gelen şiddet eylemlerinin gerçekleşmesinde medyada yer alan haber, söylem, davranış ve olayların ne derece etkili olduğu incelenmiştir.Medya günümüz dünyasında toplu halde kitleler halinde yaşayan bireylerin istek ve davranışlarını yönlendirmede etkili olmaktadır. Özellikle 20. yüzyıl sonrasında çeşitli nitelikteki özelliklere sahip kitle iletişim araçları, birçok toplumsal olayın oluşmasına zemin hazırlamış ve kendisinden bağımsız gelişen olaylara ise yön veren bir konumda bulunmuştur. İnsanlık için önemli bir sorun olan şiddet eylemlerinin ve saldırgan davranışların ortaya çıkmasında; öğrenme, dürtü ve gerilimi hazırlayan dış etkenler gibi nedenler bulunmaktadır. Medyanın bireyler ve kitleler üzerindeki etkilerini göz önünde bulundurduğumuzda diğer toplumsal olaylarda olduğu gibi şiddet eylemlerinin meydana gelmesindeki payı yadsınamamaktadır. Dünyada milyarları bulan kitleye hitap eden futbol alanında da şiddet eylemleri sıklıkla görülmektedir. Endüstri haline gelen futbolun olmazsa olmaz unsurlarından olan medyadaki saldırganlığı ve şiddeti körükleyen içerikler bu araştırmada analiz edilmiştir.Araştırma evreni olarak 2017-2018 Futbol Süper Liginin ilk devre müsabakalarını kapsayan dönem olan 01 Ağustos – 31 Aralık 2017 tarihleri arasında yazılı, görsel ve sosyal medyada yer alan haber ve içeriklerdeki şiddet çağrışımları ele alınmıştır. Bu bağlamda yazılı basın olarak; ulusal spor gazetelerinden olan Hürriyet gazetesinin spor sayfaları, tematik spor gazeteleri olan Fanatik ve Fotomaç gazetelerinin yanı sıra görsel basın olarak; Ntvspor kanalında yayınlanan Kırmızı Çizgi ve Beyaz Tv kanalında yayınlanan Beyaz Futbol programları ile sosyal medya mecrası olan twitterdaki futbol gündemine ilişkin paylaşımlar çözümlenerek, söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında; medyada sıklıkla şiddet çağrışımlı söz, söylem ve sembollerin paylaşıldığı, mevcut şiddetin körüklendiği, bütünleştiriciden uzak fanatik dilin kullanıldığı görülmüştür. Sosyal medya kullanıcılarının birbirleri ve geleneksel ana akım medya araçları ile etkileşimleri sonucunda meydana gelen şiddet çağrışımlarının kitlelere daha hızlı yayıldığı ve kalıcılaştığı sonucuna varılmıştır. This study was conducted to investigate the effect of media on the realization of violent acts in football. In the research, it was examined how effective news, discourse, behavior and events in the media were, in the materialization of violence in football.Media is effective in managing the demands and behaviors of individuals living in masses in today's world. Especially after the 20th century, the mass media, which have features of various qualities, paved the way for the formation of many social events and was in a position to guide the events that developed independently.Learned behavior, impulse and external factors causing tension are the reasons for the emergence of violent acts and aggressive behaviors, which are an important problem for humanity. Considering the effects of the media on individuals and masses, its share in the occurrence of acts of violence cannot be denied.Football addresses an audience of billions of people around the world, and violence is also frequently observed in this field. In this study, the content that encourages the aggression and violence in the media, which is an indispensable element of the industrialized football, has been analyzed. As the scope of the research, the connotations of violence, in the content of written, visual and social media is discussed for the time frame of 1st August – 31st August 2017 covering the first half competitions of the Football Super League. In this context, using the discourse analysis method, the sports pages of the national newspaper Hürriyet, thematic sports newspapers Fanatik and Fotomaç, as written media; TV programs `Kırmızı Çizgi` on Ntvspor Channel, and Beyaz Futbol on Beyaz TV Channel as visual media; and Twitter messages related to Football agenda as social media were analyzed.In the light of the findings of this research, it was observed that words, rhetoric and symbols implying violence are frequently used in media; and media fuels the existing violence, using a fanatic language away from the mediation. It was concluded that the associations of violence caused by the interaction of social media users with each other and with traditional mainstream media tools spread to the masses faster and became more permanent
Collections