Destinasyon yönetiminde liderliğe ilişkin paydaş analizi: İstanbul ilinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Turizm destinasyonları sahip oldukları özellikler ve paydaşların karmaşıklığı nedeniyle yönetilmesi zor faaliyet alanlarını kapsamaktadır. Destinasyonların sahip oldukları her bir kaynağın etkin bir şekilde yönetilerek mevcut bileşenlerinin çıkarının optimum düzeye ulaşması büyük önem teşkil etmektedir. Destinasyonları kimlerin ve/veya hangi kurumların yöneteceği ise belirsizlik içeren bir konudur. Destinasyon yönetiminde liderlik, bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu bağlamda destinasyon kavramı, özellikleri ve türleri, destinasyon pazarlama, destinasyon yönetimi ve işlevleri ile destinasyon yönetiminde liderlik konuları ele alınmaktadır.Bu araştırma, destinasyon yönetiminde liderliğin mümkün olup olmadığı, mümkünse bunun koşulları ve şekillerini teorik olarak incelemeyi ve bunu da İstanbul örneği üzerinden yapmayı amaçlamaktadır. Dolayısıyla, turizmde önemli cazibe merkezlerinden biri olan İstanbul destinasyonunun yönetilmesinde kurumlar arasında entegrasyonu sağlayacak yönetsel yapının hangi şekillerde oluşabileceğini tespit etmek amaçlanmaktadır. Çalışma, İstanbul ilinde turizmin gelişiminde aktif rol üstlenen paydaşların araştırma konusu ile ilgili düşünce ve önerilerini yansıtarak hem sektör temsilcilerine hem de bu konuda araştırma yapacak araştırmacılara bir kaynak oluşturması ve yol göstermesi bakımından önem arz etmektedir.Araştırmada nitel bir yöntem olan yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi benimsenerek görüşme talebini kabul eden 35 kişiyle yüz yüze yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki ayrı hedef kitle ile iki farklı kapsamda görüşme gerçekleştirilmiştir. İlk adımda, araştırmanın asıl amacına yönelik veri elde edebilmek için önemli sektör temsilcilerinden oluşan 11 katılımcı ile görüşme gerçekleştirilmiştir. İkinci adımda ise amacı destekler nitelikte daha spesifik bilgilere ulaşabilmek adına turistle yakın iletişim halinde bulunabilen seyahat acenta yetkilileri ile 3,4 ve 5 yıldızlı otel genel müdürlerinden oluşan 24 katılımcı ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırılan konu hakkında derinlemesine bilgi elde edebilmek için görüşme yöntemi tercih edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilerek yanıtlar `aynen aktarma` yoluyla doğrudan sunulmuştur. Araştırma sonucunda İstanbul ilinde destinasyon yönetimi liderliğini üstlenen bir kurum veya kuruluş olmadığı, ancak üstlenebilecek yapıda kurum veya kuruluşların mevcut olduğu tespit edilmiş, bu kurum veya kuruluşlar için destinasyon yönetiminde üstlenilmesi gereken roller belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Destinasyon, destinasyon yönetimi, liderlik, İstanbul. Tourism destinations include areas that are difficult to manage due to their characteristics and the complexity of stakeholders. It is of great importance that the resources of the destinations are managed effectively and the optimum level of interest of each component is well respected. What institutions and/or who in particular will manage the destinations stays uncertain. Leadership in destination management is the subject of this study. In this context, the concept of destination, its characteristics and types, destination marketing, destination management and functions and leadership management in destination management are discussed.The aim of this research is to examine whether the leadership in destination management is possible, if possible, the conditions and forms of it, and to do this through the Istanbul case. Therefore, it is aimed to determine the managerial structure that will provide integration between the institutions in the management of Istanbul destination which is one of the important attraction centers in tourism. The study reflects the opinions and suggestions of the stakeholders, who play an active role in the development of tourism in the province of Istanbul. It contains valuable opinions in terms of providing a source for both the sector representatives and the researchers who will conduct studies on this subject.In the research, semi-structured interview method which is a qualitative method was adopted and 35 semi-structured interviews were conducted with those interviews, who accepted the request for a face to face interview. These interviewees represented two different target groups and therefore two different types of interviews were applied respectively. The first interview type was carried out with 11 participants consisting of important sector representatives to obtain data for the purpose of the research. The second interview type was carried out with 24 participants consisting of travel agency officials and 3, 4 and 5 star hotel general managers who are in closer contact with tourists in order to reach more specific information that supports the purpose. The data were analyzed by using descriptive analysis technique. As a result of the study, it has been determined that there is currently no institution or organization that can take the lead of destination management in Istanbul province. However, it is determined that there are institutions or organizations in the structure that can undertake, and the roles that should be undertaken in destination management for these institutions or organizations are determined.Keywords: Destination, destination management, leadership, Istanbul.
Collections