Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerde spor eğitiminin fiziksel uygunluk, öz bakım, sosyal ve akademik becerilere etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma 16-23 yaş aralığındaki Otizm Spekturm Bozukluğu (OSB) olan bireylerde 16 hafta boyunca uygulanan spor eğitiminin, bireylerin fiziksel uygunluk, öz bakım, sosyal ve akademik becerileri üzerine etkilerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 16-23 yaş aralığında, 6 otizm spektrum bozukluğu olan yetişkin birey (4 erkek, 2 kız) katılmıştır. Araştırmada kontrol grupsuz ön test- son test deneysel desen kullanılmıştır. Verilerin elde edilmesinde Milli Eğitim Bakanlığı, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, `Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler İçin Performans Belirleme Formu` öz bakım, sosyal hayat ve bilişsel beceriler alt modülleri yer alan becerileriler ve puanlama sistemi, fiziksel uygunluk parametrelerinde ise pençe kuvveti, dikey sıçrama, durarak uzun atlama, esneklik ön test – son test ölçümleri yapılmıştır. Çalışma grubunun spor eğitimi öncesi ve spor eğitimi sonrası değerleri karşılaştırılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır. Normallik testinde Shapiro Wilk testinden yararlanılmıştır. Yapılan istatistiksel işlemin sonucunda verilerin normal dağılıma uygun olmadığı saptanmıştır. Bu nedenle verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. İstatistiksel işlemlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Elde edilen verilerde araştırmaya katılan katılımcıların fiziksel uygunluk, öz bakım becerileri, akademik beceriler açısından ön test – son test değerlerinde anlamlı düzeyde ilerleme saptanmıştır. Sonuç olarak; 16 haftalık düzenli spor eğitiminin otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin fiziksel uygunluk, öz bakım becerileri, sosyal becerileri ve akademik becerileri üzerinde etkili olduğu söylenebilir.Anahtar kelimeler: Otizm Spektrum Bozukluğu, Spor Eğitimi, Fiziksel Uygunluk, Öz Bakım, Akademik Beceri The study was conducted to examine the effects of sports training on physical fitness, self-care, social and academic skills of individuals with Autism Spectrum Disorder (OSB) in the 16-23 age range for 16 weeks. 6 adult individuals (4 boys, 2 girls) with autism spectrum disorders in the 16-23 age range participated in the study. Pre - test without control group-final test experimental pattern was used in the study. In obtaining the data of the Ministry of Education, Special Education, guidance and Counseling Services General Directorate, 'performance determination for individuals with mental disabilities to form' self-care, social life, cognitive skills and sub-modules located in the scoring system, skills and physical fitness parameters in claw strength, vertical jump, standing long jump, flexibility, pre – and post-test measurements were made. The values of the Working Group before and after sports training were compared. The data obtained were evaluated using SPSS 21.0 statistical package program. In the normality test, the Shapiro Wilk test was used. As a result of the statistical operation, it was determined that the data was not suitable for normal distribution. For this reason, Wilcoxon marked rows test was used in the analysis of the data. The significance level of statistical operations was 0.05. The results showed significant improvement in pre – test-final Test values in terms of physical fitness, self-care skills and academic skills. As a result, 16 weeks of regular sports training can be said to have an effect on the physical fitness, self-care skills, social skills and academic skills of individuals with autism spectrum disorders.Keywords: Autism Spectrum Disorder, Sports Education, Physical Fitness, Self-Care, Academic Skills
Collections